مزیت رقابتی در کسب و کار اینترنتی چیست؟
امروزه در دنیای پر رقابتی زندگی می کنیم. دنیایی که باعث شده هر لحظه با محصول و ابزاری جدید روبرو شویم. پس اگر نتوانید در این دنیای شلوغ، خدمات ویژه ای را به مخاطبان ارائه دهید. اگر نتوانید متمایز بودن خود را به نمایش بگذارید، مطمئنا شرکت یا شخصی دیگر، گوی سبقت را از شما خواهد ربود. این مسئله خصوصا در این روزها که کسب و کارها به حضور در دنیای دیجیتال مارکتینگ علاقمند شده اند، بسیار صادق است. به نوعی این مزیت رقابتی در کسب و کارهاست که مشتریان را برای خرید ترغیب می کند.
به همین دلیل آن را یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در مشاغل اینترنتی می دانند.
البته رسیدن به آن، به آسانی آن چیزی که فکر می کنید نیست. ساخت و ارائه آن نیازمند ترفندها و تکنیک هایی است که قبل از راه اندازی بیزینس خود باید به آن فکر کنید. حتی برنامه ریزی هایی بر روی آن انجام دهید و تمامی کارهایتان را مطابق با آن پیش ببرید. در این محتوا قصد داریم درباره چیستی و اهمیت مزیت رقابتی در کسب و کارهای اینترنتی صحبت کنیم. مطمئنا مشتاق رسیدن به آن هستید.
تعریفی دقیق از مزیت رقابتی
اگر قصد دارید تا یک تعریف دقیق از مزیت رقابتی بدانید؛ باید بگوییم؛ تعریف مزیت رقابتی در کسب و کار اینترنتی تنها در قالب یک وب سایت فروشگاهی نیست. بلکه هر نوع کسب و کار آنلاینی می تواند مزیت رقابتی مخصوص به خودش را داشته باشد. به عنوان مثال؛ یک سایت خبرگزاری که به تحقیق درباره موضوعی خاص می پردازد و اخبار آن را سریع و کامل منتشر می کند. مطمئنا نسبت به رقبای خود که تنها گزیده از اخبار را منتشر می کند از برتری خاصی برخوردار است.
حتی میتوانید نگاهی به سایت های آموزشی بیاندازید. آن دسته از سایت هایی که خدمات موثرتری را ارائه می دهند. حتی سرویس های تبلیغاتی که از قیمت مناسب تر و منصفانه تری برخوردارند و یا فروشگاه های آنلاینی که با گارانتی و ضمانت بازگشت وجه کالا و خدمات پس از فروش، محصولات خود را ارائه می دهند. از جمله بارزترین نمونه های مزیت رقابتی به حساب می آیند. که توجه به آنها بسیار قابل توجه است.
چگونگی ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کارهای اینترنتی
قبل از هر چیزی باید بگوییم؛ از شناسایی و ایجاد مزیت رقابتی در کسب و کارها برای خود یک غول نسازید. تنها کافیست تجزیه و تحلیل درستی از فعالیت رقبا داشته باشید. اگر در شناسایی کمبودهای موجود در یک بیزینس موفق عمل کنید، بار خود را برای مدت ها بسته اید.
امروزه راه های متفاوتی برای انجام تحقیقات وجود دارد. از جمله اینکه به یکی از مشتریان رقیبان خود تبدیل شوید تا از چگونگی عملکرد آن، پشتیبانی و حتی خدمات شان اطلاع پیدا کنید. کوچک ترین کم کاری و ضعف در ارائه خدمات میتواند به یک برگ برنده برای شما تبدیل شود. پس تلاش کنید تمامی نقاط ضعف و نقص های موجود در کسب و کار رقبای تان را شناسایی کنید و از آنها به نفع خود استفاده نمائید.
بهتر است کتاب صوتی گاو بنفش را بشنوید
بارزترین مزیت رقابتی شما چیست؟
با وجود تمامی نکاتی که در این مقاله خدمت شما ارائه شد؛ میتوان درک کرد وجود مزیت رقابتی چه در کسب و کارهای اینترنتی و بیزینس های فعال در دنیای دیجیتال مارکتینگ و چه کسب و کارهای غیرآنلاین و سنتی، امری بسیار ضروری و مهم و تاثیرگذار تلقی می شود.
بنابراین اگر صاحب یک بیزینس آنلاین هستید و یا قصد راه اندازی کسب و کاری جدید را دارید، همین الان بدون هیچگونه وقفه ای، کاغذ و خودکار را بردارید و هر چیزی را که به ذهنتان خطور می کند که میتوانید به عنوان مزیت رقابتی در شغل تان معرفی کنید، یادداشت نمائید. هر چند در دنیای امروز شرکت ها با بهره گیری از ترفندها و تکنیک های موجود در تلاش اند تا مشتریان رقبای خود را به چنگ آورند. براساس مطالعات انجام شده، تلاش های صورت گرفته برای رسیدن به یک مزیت رقابتی، از سابقه ای طولانی برخوردار است.
هر چند که بسیاری این مسئله را با خلاقیت در تبلیغات اشتباه می گیرند. این دو مورد با اینکه ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند اما از نظر مفهومی کاملا مستقل از یکدیگر هستند. درواقع مزیت رقابتی بر خلق ارزش جدیدتر تاکید دارد، در صورتی که تبلیغات بر شیوه و روش ارائه این ارزش متمرکز است.
اگر قصد ارائه مزیت های رقابتی کسب و کار خود را دارید؛ باید آن را زمانی مطرح کنید که تحقیقات کاملی را در رابطه با بیزینس رقبای تان انجام داده اید.
آیا روش دیگری وجود دارد؟
پاسخ قطعا بله! است.
کافیست خود را جای مشتری یا کاربر قرار دهید. در این صورت پیدا کردن مزیت رقابتی آسان تر از آن چیزی خواهد شد که فکرش را می کنید. تاکنون فکر کرده اید اگر به عنوان مشتری به سایت خود مراجعه کنید و قصد خرید محصول را داشته باشید؛ ترجیح می دادید خدمات چطور به شما ارائه شود؟ به کدام یک از محصولات و محتوا اهمیت بیشتری می دادید؟ کدام دسته از موضوعات سایت برای شما جذابیت بیشتری داشت و علاقمند به آگاهی بیشتر از آنها بودید؟
پس خود را جای مشتری بگذارید. یک کاغذ و قلم بردارید و به سایت تان نگاه کرده و یک لیست آماده کنید. ببینید چه نقص ها و کمبودهایی در آن وجود دارد که منجر به دور شدن مشتری می شود؟ چه خدماتی باید با شیوه های دیگر ارائه شود تا مورد پسند کاربران قرار گیرد.
کلام آخر
از مهم ترین مواردی که در رابطه با مزیت رقابتی در کسب و کارهای اینترنتی باید مورد توجه قرار گیرد، هر چه بیشتر دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن از سوی کاربران و مخاطبان است. پس تلاش خود را بکار گیرید تا مزیتی بهتر از سایرین ارائه دهید. در این مسیر میتوانید با بابک خسروی نیا و تیم مجرب ایشان مشورت کنید. مطمئنا در این مسیر راهنمایی هایی را در اختیار شما قرار خواهند داد.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید