چرا کسبوکار اینترنتی مهم است؟
کسبوکار اینترنتی و بازاریابی اینترنتی
در حال حاضر به یک محیط رقابتی و سخت تبدیل شده است. خیلی از افراد را میشناسم که با شنیدن واژه کسبوکار اینترنتی و بازاریابی اینترنتی، وحشتزده می شوند. از آنها می پرسم آیا شما را ترسانده ام؟ پاسخ اکثر آنها چنین است: از چیزی که سر در نمیآورم، دربارهاش صحبت کنم. به همین راحتی خیلی از افراد جامعه از درآمدهای موجود در بازارهای اینترنتی غافل هستند. خودم شخصا زمانی که کسبوکارهای اینترنتیام را شروع کردم، اطلاعات زیادی در این حوزه نداشتم.
کسبوکار سنتی خودم، یک رستوران بر محور پاستا و ماکارونی است. تقریبا از سال ۱۳۹۲ کسبوکار خودم را در قالب یک سایت، به سایر مشتریان موجود در اینترنت معرفی کردم. می خوام در این مقاله بسیار ارزشمند فقط درباره این موضوع صحبت کنم که چرا کسبوکارهای اینترنتی مهم هستند؟ شاید خیلی از شماها به سوال پاسخهای متعددی داده باشید، اما مقایسه بستر هر دو مساله بسیار مهم و حائز اهمیتی میباشد. منظور از هر دو، یعنی کسبوکارهای سنتی و کسبوکارهای اینترنتی میباشد.
درک شخصی خودم درباره کسبوکاهای سنتی، این است که تا ۱۰ سال آینده در ایران، تعداد کمی از آنها، فقط در طبقه تفریح و خدمات ماندگار هستند. البته همگی آنها با متدهای جدید در بازار، به فعالیت های خود ادامه خواهند داد. خودم نیز جز آن دسته از افرادی هستم که سبک کسبوکارم را تغییر خواهم داد.
نابودی کسبوکارهای سنتی
در دهه ۶۰ شمسی، کسبوکارهای سنتی به شدت شروع به رشد و گسترش کردند. در آن زمان یک نوآوری محسوب میشد. اغلب کسبوکارهای سنتی که به عبارتی خویش فرمایی گفته میشود، دارای چند نیروی کار و یک رهبر می باشند. در واقع اگر بخواهم واژه کسبوکار را خیلی کوتاه برایتان شرح دهم، یعنی یک سیستم که مجموعه ای از عناصر که در کنار یکدیگر، خروجی مشخصی را ارائه میکنند، است. همین تعریف ساده را در کسبوکارهای سنتی نمی توان پیدا کرد.
کسبوکارهای سنتی به دلیل نداشتن یک سیستم مشخص روز به روز در حال انقراض هستند. همگی آنها با یک دانش قدیمی، الگوهای مخرب به فعالیت خود ادامه می دهند. به همین دلیل می توان ادعا داشت که کسبوکارهای سنتی تا ۱۰ سال آینده به شدت مورد حمله کسبوکارهای آنلاین قرار میگیرند. اما می خواهم توجه شما را به چند عامل که باعث نابودی آنها شده است، جلب کنم.
- فروشگاههای بزرگ
- کاربریهای تجاری
- ابر کسبوکارهای مجازی
- هزینههای بالا برای نگهداری کسبوکار
- گرایش مردم و تمایل آنها
فروشگاههای بزرگ در سطح جامعه، باعث نابودی کسبوکارهای کوچک شده اند. اگر کمی تحقیق کنید، متوجه خواهید شد فروشگاههای هایپر استار به قدری تخفیفهای بسیار بالا بر روی محصولات خود گذاشته اند که کسبوکارهای کوچک را از بین برده اند. کاربریهای تجاری را ارگانهای دولتی مانند شهرداری تشکیل میدهد. ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد این ارگانها از عوارض و درآمدهای کسبوکارها تشکیل میشود. خودم را مثال میزنم: من به عنوان یک رستوراندار با عوارضهای شهرداری با مبالغ بسیار بالایی که دریافت میکنند، مشکل دارم و گاها پیش میآید که تحت فشار قرار میگیرم.
ابر کسبوکارهای مجازی توانسته اند بر فروشگاههای بزرگ و لوکس هم تاثیر بگذارند. نمونه ایرانیاش، سایت دیجیکالا می باشد. دیجیکالا به مردم جامعه پیشنهادهای هوشمند و بعضی اوقات در برخی کالاها، قیمت مناسب را در اختیار مردم قرار میدهد. همین امر باعث میشود، مصرف کننده کالا، زمان و انرژی و منابع مالی خود را در اختیار ابر کسبوکارهای مجازی قرار دهد. هزینه بالا در نگهداری کسبوکار و اجاره ملک هم میتواند مواردی باشد که کسبوکارهای سنتی را به سمت نابودی میبرند.
معرفی کسبوکار اینترنتی
کسبوکار اینترنتی عبارت است از بک سیستم ارائه محصولات و خدمات با محوریت یک وبسایت اینترنتی و حمایت سایر شبکهها و ابزارهای مجازی در کنار آن. این سیستم با محوریت کانالهای ارتباطی مجازی، مشتریان جدید را خلق می کند و به این ترتیب به خلق ارزش و تولید درامد می انجامد. در مقاله های زیادی که در آینده در اختیار شما عزیزان قرار میدهم، در این خصوص، اطلاعات زیادی را برای شما فراهم خواهم کزد.
مزایای کارآفرینی و کسبوکار اینترنتی
شاید تا همین چندسال قبل، راهاندازی کسبوکار اینترنتی و مهمتر از آن بازاریابی اینترنتی و معرفی به دیگران، کاری سخت، زمان بر و طاقت فرسا بود. اما پیشرفت فناوری و بستر فضای مجازی، نه تنها عرصه های نا محدودی را به روی کسانی گشوده است که می خواهند کارآفرینی خود را آغاز کنند، بلکه ابزارهای بسیار کاربردی و کمهزینهای برای بازاریابی در اختیار کارآفرینان اینترنتی قرار داده است.
برای استفاده حداکثری از این فرصت، ابتدا باید آن را خوب بشناسیم. اولین قدم برای شناخت فرصتهای فضای مجازی، شناخت مزیتهای راهاندازی کسبوکار اینترنتی است. بنابراین علاوه بر مزیت های عام کارآفرنی، کارآفرینی اینترنتی مزایای خاص خود را ارائه میدهد که در اینجا به آنها اشاره میکنم.
شروع کار اینترنتی از همین لحظه
بر خلاف کسبوکارهای عادی و فیزیکی که به آنها آجر و ملات گفته میشود، کسبوکار اینترنتی زمان چندانی از شما نمی گیرد. در زمان یکسان و پس از نهایی شدن طرح کسبوکار، برای راهاندازی یک کسبوکار عادی شما ابتدا باید زمان زیادی را به پیدا کردن فضای کار مناسب اختصاص دهید و سپس زمانی را برای تغییر دکوراسیون و چیدمان آن محل صرف کنید. باید لوازم اولیهای را تهیه کنید و موارد بسیار دیگری را اجرا کنید.
اما در کارآفرینی اینترنتی، از منزل خود میتوانید کار را شروع کنید. همینطور میتوانید دامنه و هاست خود را در عرض چند دقیقه تهیه کنید. میتوانید با استفاده از سیستمهای مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس، در عرض چند ساعت یک وب سایت اینترنتی با امکانات و ظاهر اختصاصی داشته باشید.
کدام بهتر است؟ حتما کارآفرینی اینترنتی را انتخاب خواهید کرد. همانطور که عوامل نابودی کسبوکارهای سنتی را شرح دادم، حال میخواهم مزایای این حوزه برایتان معرفی کنم.
- هزینه پایین بازاریابی اینترنتی
- ارزیابی آسان
- بازاریابی هدفمند و هوشمند
- فرآیندهای خودکار
- تغییرات سریع و راحت در کسبوکار
- شبکه گسترده همکاران
- گرایش عمومی مردم
- افزایش زمان مفید در طول روز
- کمک به محیط زیست
- اداره همزمان چند کسبوکار
هزینه پایین بازاریابی اینترنتی
استفاده از روش ها و ابزارهای بازاریابی اینترنتی در مقابل بازاریابی آفلاین بسیار ارزانتر و مقرون به صرفهتر است. شما می توانید رایگان یا با چند ده هزار تومان فعالیت بازاریابی خود اعم از ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی و رپورتاژ آگهی را آغاز کنید. حتی میتوانید از ابزار قدرتمند رسانههای اجتماعی موبایلی و وبسایتی تا حدود زیادی به صورت رایگان استفاده کنید.
در مقابل کوچکترین تبلیغات آفلاین، اعم از چاپ تراکت، تبلیغ در انواع روزنامهها، مجلات و رسانه های دیگر خودداری کنید. حال تبلیغات در رسانه های جمعی مانند رادیو و تلویزیون و شبکههای ماهوارهای جای خود را دارند.
ارزیابی آسان
ارزیابی و محاسبه در کسبوکار سنتی بسیار سخت است. فرض کنید بک بیلبورد را به مدت یک ماه اجاره کرده اید و میخواهید بازگشت سرمایهتان را محاسبه کنید. در کسبوکارهای سنتی هیچوقت آمار دقیقی را به دست نخواهید آورد. اما با بازاریابی آنلاین میتوانید به صورت دقیق مشاهده کنید که هر کدام از کمپینهای بازاریابی شما چه بازخورد و اثری داشته اند.
به راحتی صاحب یک سیستم آنالیزور میشوید. یعنی متوجه خواهید شد که افراد از چه راههایی وارد سایت شما شده اند و چقدر زمان برای صفحات سایت شما گذاشتهاند. شاید برایتان چالب باشد وقتی بدانید کدام صفحات سایت شما محبوبیت بیشتری دارد، محصولات مرتبط را میتوانید در همان صفحات قرار دهید.
بازاریابی هدفمند و هوشمند
بازاریابی در کسبوکار اینترنتی همیشه پایدار، هدفمند و هوشمند است. فرض کنید در بازاریابی آفلاین یک بیلبورد سفارش میدهید و در مجله تبلیغ می کنید. از لحظه ای که مخاطبان شما تبلیغات شما را میبینند، واقعا کنترل و نظارتی دقیق بر بازار هدفتتان نخواهید داشت. اما در بازاریابی دیچیتالی دقیقا میتوانید مشخص کنید تبلیغات شما را چه کسانی ببیند. چه تعداد افراد در روز با شما آشنا شوند و دقیقا برای چه شخصیتهایی ایمیل ارسال کنید تا به نتیجه مثبت برسید.
در بازاریابی آفلاین اشخاص ممکن است همه شما را ببینند. آیا امکان دارد همان لحظه به محصول شما نیاز داشته باشند؟ بله صد در صد. کارآفرینی که لحظه معرفی محصولاتش در بیلیورد، یک سایت فروشگاهی نداشته باشد، به راحتی بازار خود را محدود میکند. از طرفی فروشندگان فایلهای آماده نیز، سهم بیشتری را در بازاریابی دیجیتالی کسب خواهند کرد.
فرایندهای خودکار
در کسب وکارهای عادی تقریبا فرایندهای خودکار سخت است. فرض کنید مشتری از لحظه ورود به رستوران، انتخاب غذا و پرداخت وجه و همچنین دریافت فاکتور از صندوقدار، یک فرایند را باید طی کند. سوالاتی که در قالب نیاز مشتری از فروشنده پرسیده میشود همگی باید فرایند داشته باشند و مهمتر از همه این رستوران تا زمانی کسب درآمد میکند که باز باشد. در کسبوکارهای اینترنتی برنامه فرایند بسیار ساده و همیشگی می باشد.
تمامی فرایندها در سایت بهصورت خودکار انجام می شود. مثلا با عضویت هر نفر در سایت، پیام خوشامدگویی ارسال میشود و یک پیشنهاد رایگان به او میدهیم. بعد از عضویت، به طور منظم و در فواصل زمانی تعیین شده، ایمیلهایی با متون تعیین شده برای او ارسال میشود. بعد از خرید یک فایل آموزشی یا کالا در عرض چند ثانیه فاکتور خرید برای مشتری ارسال میشود.
با مطزح کردن سوالات متداول، فروش آسان میشود. نظرات کاربران سایت، فرایند خرید را برای مشتریان ما بسیار راحتتر میکند. همین را بدانید که ساخت فرایند در کسبوکارهای اینترنتی کاملا به صورت اتوماتیک و خستگیناپذیر انجام میشود. این مهمترین مساله در بازاریابی میباشد.
تغییرات سریع و راحت در کسبوکار
با داشتن کسبوکار اینرنتی به راحتی تغییرات را اعمال کنید. فرض کنید یک فروشگاه فیزیکی دارید و روز اول مبلغی را به طراح دکوراسیون اختصاص داده اید و در حال حاضر نیاز دارید دکوراسیون جدیدی را لحاظ کنید. چه اتفاقی میافتد؟ شما باید مدتی فروشگاه خود را تعطیل کنید و هزینههای زیادی را متقبل شوید. اما در فروشگاه اینترنتی خودتان، همه مسائل ظاهری را میتوانید در پشت صحنه اعمال کنید و خروجی نهایی را در عرض چند دقیقه به مشتریان خود نشان دهید.
تغییرات مهم مثل پرداخت وجود دارد. خودم شخصا حسابهای بانکی زیادی دارم و در برخی از شرایط بازار محبور بودم حسابهای متصل به دستگاههای کارتخوان را تغییر دهم. فکر میکنید چه اتفاقی میافتاد؟ حداقل پنج روز کاری درگیر این مساله بودیم. اما در کسبوکارهای اینترنتی به قدرت درگاههای پرداخت، تمامی این فرایندها در عرض چند ثانیه شکل میگیرد.
شبکه گسترده همکاران
بازاریابی رابطهای یا همان Affiliate Marketing ، مهمترین سبک است. ما در حوزه رستورانداری، از باراریابی رابطهای استفاده کرده ایم و خیلی با مشکلات پیشبینی نشده مواجه شدیم. یک کارت را طراحی کردیم که در فروشگاههای همکاران قرار میدادیم تا مشتریان آنها، با در دست داشتن کارت، از ما خرید کنند. اتفاقهای زیادی در این فرایند وجود داشت که یکی از آنها سوءاستفاده بیش از حد مشتریان بود.
اما در بازاریابی اینترنتی، مساله بسیار ساده است. با استفاده از افزونههای موجود در سایتهایی مثل ژاکت، فرایند بازاریابی رابطهای بسیار ساده شده است. یک لینک مخصوص برای خریداران تولید میشود و اطلاعات آیپی ان فرد در سیستم ذخیره میشود. به همین دلیل به راحتی میتوانید تحلیل کنید که کدام محصول توسط کدام فروشنده، بیشترین فروش را داشته است.
گرایش عمومی مردم
با ظهور ایترنت همه گرایشها درست شد. عدهای از مردم این محیط را امن نمیدانستند چون خرید اینترنتی برایشان مقوله ای ترسناک بود. در گذشته به واسطه محدودیتها در درگاههای اینترنتی و فروشگاههای دیجیتال، خرید برای عموم مردم کاری بسیار دشوار و بهتر بگویم انتخاب اول مردم نبود. اما امروزه با رشد فناوری و ایدههای استارتآپی، این دنیا بسیار رشد چشمگیری داشته و گرایش مردم رو به افزایش میباشد.
خبر خوبی در راه است. اینکه امروزه با کمبود زمان کافی، ترافیک شدید در شهرهای بزرگ برای رفتوآمد، نبود تنوع محصولات در تمام شهرها، امکان مقایسه بسیار محدود محصولات در حالت حضور در مغازهها، وجود امکانات، زیر ساختها و تضمین های لازم برای اطمینان از صحت فرایندهای خرید اینترنتی و بسیاری موارد دیگر، اقبال مردم به خریدهای اینترنتی افزایش یافته است.
افزایش زمان مفید در طول روز
شما با کارآفرینی اینترنتی، مدیریت صحیح زمان را در اختیار دارید. دیگر مجبور نیستید هرروز مسیرهای طولانی را برای محل کار طی کنید و در مسیرهای شلوغ، به تفکرات منفیتان بها دهید. از برخوردها و تعاملات زمانگیر و ناخواسته دور خواهید بود و از همه مهمتر، خستگی برگشت به خانه را در پایان روز نخواهید داشت.
به این مثال توجه کنید. اگر بهطوز متوسط روزانه دو ساعت برای موارد بالا صرف شود، شما سالانه حدود ششصد ساعت از مفیدترین ساعات خود را هدر میدهید. در این ششصد ساعت میتوانید زبان جدید بیاموزید، نواختن یک ساز موسیقی را فرا بگیرید، حداقل صد کتاب عالی بخوانید، ورزش کنید و مهمتر از همه بیشتر از قبل کنار خانوادهتان حضور داشته باشید.
کمک به محیط زیست
سازمان محیط زیست هرروز اخبار تولید میکند. امروزه یکی از اخبار ثابت مشکلات زیست محیطی و از جمله مهمترین آنها، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است. با کارآفرینی در منزل و اداره کسبوکار اینترنتی، نه تنها زمان و هزینه زیادی را در ترافیک از دست نمیدهید، بلکه با بزرگ اندیشی میتوانید به کم کردن آلودگی هوا نیز کمک کنید.
اداره همزمان چند کسبوکار
بعد از رشد، زمان گسترش کسبوکار است. شما به کلیترین اصول کارآفرینی اینترنتی مسلط میشوید و با کمی تغییر متناسب با هر بازار، میتوانیدآنها را در کسبوکارهای دیگر نیز به کار بگیرید. خودکار بودن بسیاری از فرایندها به شما این امکان را میدهد که بتوانید زمان بیشتری را در اختیار داشته باشید.
بسیاری از کسبوکارها با ارائه محصولات دانلودی و مجازی فعالیت میکنند. شما با هربار تولید این محصولات مدتهای زیادی میتوانید درآمد کسب کنید. شما میتوانید با داشتن ۳ الی ۴ همکار آموزشدیده، چندین کسبوکار فوقالعاده را در آن واحد اداره کنید.
بر خلاف کسبوکارهای سنتی، زیرساخت همه آنها یکجا قرار گرفته است. خودم شخصا در حال حاضر سه کسبوکار اینترنتی را آماده ارائه کردهام. همبن الان که این مقاله را میخوانید یک رسانه موزیک و سریال را مشابه رادیو جوان، تهیه و نهایی کردهام. با همین فرایندهای خودکار، کسبوکاری را با نام بیزینسمن تولید کردهام که به همه افراد کمک میکند تا جدیدترین آموزشها را از همه اساتید دریافت کنند.
کلام آخر
مقالههای رایگان دستهبندی کسبوکار اینترنتی را بخوانید. ما هر روز سعی میکنیم مطالب ارزشمند را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با این حال شما باید یک سیستم یادگیری دقیق داشته باشید و هر روز یک مقاله در حوزه کاری خودتان بخوانید تا بازار هدفتان را بهتر بشناسید. اینجا پیشنهاد بهتری هم برای شما عزیزان داریم تا بتوانید نتایج بهتری را کسب کنید. می توانید برای دریافت مشاوره رایگان صفحه اینستاگرام و وبسایتتان همینلینک را باز کنید.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۴
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
واقعا از وقتی کسب و کار خودمون رو اینترنتی کردیم خیلی رضایت بیشتری داشتیم از رشد در فضای مجازی . برای تبلیغات هم محتوا بگذارید
جناب رسایی سلام
وقت بخیر
حتما به زودی محتوای کپی رایتینگ رو ارائه خواهیم داد.
ایمیل اشتراک را تایید کنید تا هر هفته یک ایمیل در همین خصوص دریافت کنید
موفق باشید