برندینگ چیست؟
چندبار از خودتان پرسیده اید؛ برندینگ چیست؟ برندینگ یا همان برندسازی، فرایند مدیریت کردن شهرت کسب و کار است که در آن، از میان همه خصوصیت های مربوط به یک برند، به دنبال انتخاب تاثیرگذارترین عوامل بوده تا آن را برای مشتریان پررنگ تر و شفاف تر کند.
با برندسازی (برندینگ) آنگونه که خودتان میخواهید، به مشتریان معرفی میشوید، نه آنطور که آنها میخواهند. بسیاری از کسب و کارها نگران اجرای پروژه برندینگ در سازمانشان هستند، زیرا آن را فعالیتی خارج از مجموعه و جدید می دانند، در صورتی که برندینگ، در حقیقت آب میان سنگ هاست و فعالیتی است که نه تنها مدیران شرکت، بلکه تک تک کارکنان آن در حال اجرایش هستند، البته اجرای غیر اصولی آن.
در حقیقت، برند شما قولی است که شما به مشتری میدهید.
پس به یاد داشته باشید، فارغ از اینکه کسبوکار شما کوچک است یا بزرگ، مهمترین جنبه هر کسبوکاری، اجرای صحیح برندینگ یا همان برند سازی است.
وقتی سوال برندینگ چیست مطرح می شود باید بدانید که شما نمیتوانید همهچیز برای همهکس باشید! پس اینگونه سعی نکنید! شما باید جامعه ای با مشخصاتی خاص را در نظر بگیرید و بهصورت تخصصی در صنعتتان فعالیت کنید تا بتوانید فعالیت های برندینگ را به خوبی راهبری نمایید.
حضور یک مشاور برندینگ (مشاور برندسازی) در کنار سازمان، می تواند تا حد قابل توجهی در میزان تاثیر پذیری مشتریان موثر باشد.
از طرفی این روزها، حجم بسیار زیادی از برندهای غیر تولیدی و خدماتی، به سمت و سوی برندسازی فردی کشیده شده اند. اجرای برندینگ شخصی بسیار ارزشمند است. بسیاری از صاحبان کسب وکارها و افرادی که قصد ساخت برند فردی دارند، به سمت طراحی وب سایت های شخصی و البته همراستا با خدماتشان پیش رفته اند. این عملکرد اشتباه یا قدیمی نیست، دلیل آن، احساس نیاز برای به جای گذاشتن یک ردپای آنلاین از برند فردی در دنیای مجازی است.
در تحقیقات انجام شده، ۵۲% از فروشندگان اعلام می کنند به دلیل نداشتن هیچ نشانی در اینترنت است که نمی توانند مشتریانشان را برای خرید دوباره ترغیب کنند.
از طرفی، ۹۵%یک جامعه نمونه متخصص، ادعا کردند ساخت برند فردی برای آنها یک متمایز کننده جدی محسوب می شود.
چطور برندسازی کنیم؟
حال دانستید برندینگ چیست. اما آیا نسبت به چگونگی برندسازی و تدوین استراتژی آن آشنا هستید؟ استراتژیهای برندسازی برنامههای عملیاتی هستند که سازمانها برای تمایز محصولات، خدمات و هویت خود از رقبایشان از آنها استفاده میکنند.
استراتژی برند در حقیقت برند بلند مدت شما است که به شما کمک میکند نوع تصویری که میخواهید برای مشتریان خود بسازید را شناسایی کنید. این یعنی فکر کردن درباره اینکه چه نوع احساسات و انتظاراتی مخاطبان را با شرکت شما مرتبط میسازد.
شما میخواهید چه تصویری داشته باشید؟ معتبر باشید؟ پیچیده باشید؟ جالب باشید؟ حرفهای باشید؟
یک برند درواقع نقطه اوج تمام احساسات و افکاری است که در ذهن مشتری درمورد کسبوکار شما وجود دارد و استراتژی برندسازی شیوه تغییر این ادراکات توسط شما است تا بتوانید آنها را با هدفگذاریهای خود سازگار کنید.
اهمیت برندینگ برای سازمانها
قطعاً یکی از داراییهای سازمان، برند شما است. برند به سازمان شما اصالت و هویت میبخشد، کسبوکار شما را در ذهن مخاطبان حفظ میکند علاوه براین موارد موجب میگردد تا مصرفکنندگان تشویق شوند از محصولات شما استفاده کنند، عاملی است که از بازاریابی و روشهای تبلیغاتی پشتیبانی میکند و در نتیجه رضایت کارکنان سازمان را فراهم میکند. دیگر نیازی نیست درخصوص برندینگ چیست توضیحات بیشتری ارائه دهیم.
یکی از عواملی که در تصمیمگیری مصرفکنندگان میتواند نقش مهمی ایفا کند، عامل برندینگ میباشد. بر اساس نظرسنجیهای جهانی نیلسون در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۶۰ درصد از خریداران بیان کردهاند؛ همیشه از محصولاتی خریداری میکنند که برند آن را میشناسند و تنها ۲۱ درصد نظرشان این بوده است که برندی که دوست داشتهاند را خریداری میکنند. پس مهم است درباره روانشناسی برندینگ بیشتر بدانیم.
*عامل برندینگ تخصصی به کسبوکار شما اصالت و هویت میبخشد و گاهی برتر از محصولات یا خدمات شما است. اصول برندسازی موجب میگردد تا مصرفکنندگان بهتر بتوانند محصولات را بشناسند و با اگاهی کامل نسبت به خرید آنها اقدام کنند.
*انواع برندینگ باعث میشود محصولات شما در ذهن مخاطبان بماند. در واقع عامل تمایز شرکت شما با سایر شرکتها است و به مصرفکنندگان کمک میکند تا کسبوکار شما در همهی شبکههای اجتماعی متمایز و برتر شناخته شود. از استراتژی شبکه های اجتماعی غافل نشوید.
*شما میتوانید با کمک برندینگ محصولات، آنها را تبلیغ کنید و نتیجه آن را کسب کنید. همانطور که میدانید تبلیغات موجب شناخته شدن بیشتر محصولات یا خدمات شما و درنتیجه سبب موفقیت شما میگردد.
*برندینگ باعث سربلندی و خوشحالی کارمندان سازمان شما میگردد. زمانی برای شرکت خود برندی خاص تعریف میکنید در واقع به آن هویت میبخشید و علاوه براین به محیط کاری خود اعتبار میبخشید و موجب میشود مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد. داشتن برندینگ قوی معادل با تقویت روحیه و انگیزه کارکنان میشود.
کلام آخر
اگر فکر میکنید هنوز با مفهوم برندینگ چیست به طور کامل آشنا نشده اید و یا اگر سوالی ذهن شما رابه خود مشغول کرده، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. مشاوران تیم حرفه ای بابک خسروی نیا آماده اند تا راهنمایی های کاملی را در این راستا خدمت شما ارائه دهند. کافیست به بخش تماس باما سری بزنید.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۴ / ۵. تعداد رای: ۱
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید