۴ معیار انتخاب بهترین اسم برند
آیا میخواهید کسب و کاری اینترنتی را راه اندازی کنید اما در انتخاب اسم برند خود به مشکل خورده اید؟ اجازه دهید با شرح یک مثال این فرآیند را ملموس تر کنیم.
کمی به اسامی نوزادان در طی سال های گذشته نگاهی بیاندازید. مطمئنا متوجه خواهید که دیگر با اسم های تکراری مانند علی، محمد و… در یک خانواده روبرو نمی شویم. هر چند در گذشته این آسان ترین و بی دغدغه ترین کاری بود که والدین انجام می دادند. اما امروزه داستان متفاوت تر از آن چیزیست که فکر می کنید. انتخاب اسم به فرآیندی تقریبا ۹ ماهه تبدیل شده و چه بسا پس از تولد نوزاد نیز ادامه دارد.
والدین تحقیقات گسترده ای انجام می دهند تا اسمی خاص و منحصر به فرد را بر روی نوزاد خود بگذارند. اسمی که هیچ یک از اعضای خانواده بر روی فرزندان خود نگذاشته اند. همچنین با اسم پدر و مادر سنخیت داشته باشد. البته قوانین دیگری وجود دارد کمتر کسی از آن سر در می آورد.
شرح تمامی این داستان ملموس برای این بود که بگوییم؛ انتخاب اسم کسب و کار نیز چنین داستانی را دارد. باید کسب و کار خود را همچون فرزند بدانید. و چه بسا که انتخاب اسم یکی از سخت ترین کارهای قبل از تولد نوزاد است.
اما خوشبختانه در دنیای پیشرفته امروزی راه های زیادی برای رسیدن به اسمی متناسب با نوع کسب و کار و اسمی دلنشین وجود دارد. در ادامه این مقاله نکات و راهنمایی های کاملی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
اسم برند
قبل از هر چیزی اجازه دهید به شما بگوییم؛ نه تنها انتخاب اسم برند بلکه خلق آن به هیچ عنوان ساده نیست. هیچگاه فکر نکنید مسیری راحت را در پیش دارید. در ابتدای مسیر خلق یک برند با مسیر سخت و پر پیچ و خمی روبرو خواهید شد که ممکن است شما را از پای درآورد. در چنین موقعیتی تنها ایمان، عزم راسخ و امید به آینده میتواند همچنان نیرویی محرک برای حرکت در ادامه مسیر باشد.
پس به هیچ عنوان نباید اسم برند را با سایر فعالیت های راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی مانند طراحی لوگو مقایسه کنید. اسم کسب و کار شما باید بتواند ارتباط خوبی با مخاطبان و مشتریان برقرار کند. این یکی از اصلی ترین و ضروری ترین اقداماتی است که در این مسیر سخت و دشوار باید به آن اهمیت دهید.
به انتخاب اسمی جذاب بسنده نکنید. یک اسم به تنهایی نمی تواند تصویری از برند شما را به مخاطب نشان دهد. اسم انتخابی شما باید دارای ویژگی های زیر باشد:
- کاملا جذاب و گیرا باشد
- با شخصیت برند شما سنخیت داشته باشد
- به راحتی در خاطره مردم جای گیرد
- در تبلیغات آنلاین و آفلاین از جذابیت و چشم گیری خاصی برخوردار باشد.
- دامنه اینترنتی و اکانت شبکه های اجتماعی آن فعال باشد.
بسیاری از افراد بر این عقیده اند؛ پیدا کردن اسمی با چنین مشخصات سخت و غیرممکن است. اما تجربه نشان داده این کار تنها با صبر و حوصله و تفکر عمیق امکانپذیر خواهد بود.
معیارهایی برای انتخاب اسم کسب و کار
امروزه به واسطه زندگی در دنیایی پیشرفته، با فرمول های مختلفی برای انتخاب اسم برند روبرو هستیم. اما هیچ کدام از آنها نمیتواند تضمینی برای محبوبیت، تامین نیاز مخاطب و… باشد. اما در نظر گرفتن معیارهایی که در ادامه خدمت شما شرح می دهیم؛ میتواند مسیر راحت تری را پیش روی شما قرار دهد. این معیارها عبارتند از:
*با معنا باشد
برای انتخاب اسم برند حتما ارزش های بنیادین شرکت و ارتباط قوی که میان آنها وجود دارد را در نظر بگیرید. توجه به این مسئله باعث می شود پس از شنیدن نام شما توسط مخاطب، یک تصویر مثبت ذهنی در ذهن آنان به وجود آورد.
Redbull به معنی گاو قرمز
Big Bear به معنی خرس بزرگ
Burn به معنی سوختن
و…
هر کدام از این نام ها یک انرژی خاص را با خود به همراه دارند؛ گویی که واقعا با انرژی و قدرت خود میتوانند نیروی افراد را دوچندان کنند.
*متمایز باشید
اسمی منحصر به فرد و به یادماندنی میتواند به راحتی شما را متمایز کند. این فکر را کاملا فراموش کنید؛ انتخاب اسمی نزدیک به یک نام تجاری معروف شما را به درجات بالا میرساند. اغلب در شرکت های تازه تاسیس این مسئله مشاهده می شود. اما مسئله اینجاست؛ افراد بلافاصله پس از مشاهده اسم برند شما، متوجه فیک و کپی بودن برند خواهد شد. در نتیجه نه تنها به شما اهمیت نمی دهند بلکه برند معروف تر برایشان بولد می شود. حتی امکان شکایت شرکت های معروف از شما نیز وجود دارد.
پس جانب احتیاط را در نظر بگیرید.
*راحت باشد
در اینجا منظور از راحت بودن، این است که هر شخصی با هر لهجه ای قادر به تلفظ آن باشد. حتی نگارش و جستجوی آن در گوگل نیز راحت باشد. حتی اگر عجیب ترین اسم ها را برای برند خود انتخاب می کنید باز هم برای تلفظ آن اهمیت ویژه ای قائل شوید.
*بصری باشد
تاکنون به بصری بودن اسم برند خود فکر کرده اید؟ اینکه در حین طراحی لوگو، گرافیست مربوطه بتواند به راحتی از المان های گرافیکی و طراحی استفاده نماید. کافیست نگاهی به برندهای معروف همچون اپل، جگوار، ردبول و.. بیاندازید. این اسامی نه تنها منحصر به فرد، متمایز، راحت هستند بلکه کاملا بصری بوده و به سرعت یک تصویر ذهنی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. پس مانور دادن بر روی ویژگی های بصری آنان خیلی سخت نخواهد بود.
کلام آخر
در این مقاله تا حد امکان برخی از معیارهای انتخاب اسم برند را شرح دادیم. هر چند نکات و معیارهای بسیار زیاد دیگری وجود دارد که در این مقاله نمی گنجد. اما کارشناسان و متخصصان سایت می توانند راهنمایی هایی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند. تنها کافیست به بخش تماس باما مراجعه نمائید.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید