مشتری هدف شما کیست؟
اگر نگاهی به اطرافتان بیاندازید متوجه می شوید که حتی ساده ترین تصمیم گیری های زندگی براساس شناختی که از مخاطبان تان دارید، انجام می شود. یک میهمانی را تصور کنید؛ در زمان طبخ غذا مطمئنا به سمت تهیه آن غذاهایی می روید که بابت میل میهمانتان باشد! دلیلش هم بسیار ساده است؛ راحت تر و سریع تر به هدفتان خواهید رسید و رضایت آنها را جلب خواهید کرد. حال بیایید این مسئله را به بازار و کسب و کارها تعمیم دهیم. اگر ندانید بازار و مشتری هدف شما کیست، چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر ندانید که محصولات و خدمات ارائه داده شده شما برای چه کسانی با چه خصوصیاتی آماده می شود، آیا نتیجه دلخواه حاصل خواهد شد؟ آیا فروش بیشتر را فراهم خواهد آورد؟
به طور حتم در صورت عدم آگاهی از این موارد فاجعه ای در راه خواهد بود! اما ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم. توضیحاتی که در نهایت منجر به رشد و فروش بیشتر کسب و کارتان خواهد شد.
منظور از بازار هدف چیست؟
بازار هدف یا تارگت مارکت به مجموعه ای از افراد گفته می شود که یک کسب و کار قصد فروش محصولات یا خدمات خود به آنها را دارد. این افراد دارای یک سری نیازها و علایق مشترک هستند که کسب و کار مربوطه می تواند به راحتی نیاز آنها را پاسخ دهد.
به عنوان مثال؛ شخصی که دارای یک فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی است، مطمئنا مشتری هدف او خانم ها هستند. کسی که قصد فروش دوربین عکاسی را دارد، باید به سراغ عکاسان برود. شما با شناخت بازار هدف، اولین قدم از تعیین «بیزینس پلن» یک کسب و کار را برداشته اید. آن افرادی که در این بازار قرار میگیرند، پایه و اساس استراتژی بازاریابی شما را تشکیل می دهند.
به عبارت ساده تر؛ بدون شناخت بازار و مشتری هدف، کسب و کار شما در همان نقطه شروع، خاموش می شود. اما چرا شناسایی تارگت تا این اندازه پراهمیت است؟
چرایی اهمیت شناخت بازار هدف
اگر به فکر موفقیت کسب و کارتان هستید، باید بگوییم یکی از اساسی ترین دلایل موفقیت و پیروزی آن، شناسایی بازار هدف است. شما با شناخت مخاطبان هدف میتوانید بر روی تمامی ابعاد بیزینس خود تمرکز کنید. به عنوان مثال؛
-محصول یا خدمتی را که ارائه می دهید به چه گروهی تعلق دارد؟
-کمپین های تبلیغاتی که برگزار می کنید، برای مخاطبان هدف شما طراحی می شوند.
-بین رقبای خود به جایگاه بهتری دست می یابید.
-کمک می کند تا پول تبلیغاتی تان را درست جایی خرج کنید که می دانید مشتری هدف در آنجا حضور دارد.
حال بیش از هر زمان دیگری بازار هدف و چرایی پراهمیت بودن آن را می شناسید. اما چگونه باید آنها را انتخاب کنید؟
چگونگی انتخاب مشتری هدف
قبل از اینکه مراحل شناخت تارگت مارکت را شروع کنید، باید آنها را بیابید. با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در دنیای آنلاین، پیدا کردن بازار هدف به گونه ای شده که حتی میتواند مرگ و زندگی یک کسب و کار را تعیین کند. اما چگونه مشتری هدف را پیدا کنیم؟
*از دور و بر خودتان شروع کنید
از افرادی که در اطراف تان حضو دارند بپرسید که به چه محصولاتی احتیاج دارند. به نیازهایشان توجه کنید و ببینید بیشتر از چه محصولاتی استفاده می کنند. حتی می توانید خیلی رک و ساده از آنها بپرسید که آیا حاضرند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند ؟ اگر نه دلیلش چیست؟
اطلاعاتی که شخصا از این طریق بدست می آورید، اغلب بسیار کمک کننده است.
*به سراغ مشتریان فعلی بروید
اگر قصد اضافه کردن محصولی جدید به کسب و کارتان را دارید، اما بازار هدف آن را نمی دارید، بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد، رفتن به سراغ مشتریان فعلی است. یعنی شما باید بررسی کنید که مشتری فعلی تان دقیقا چه کسانی هستند! کدام یک از آنها سود بیشتری را برای کسب و کار شما فراهم آورده اند.
دقت داشته باشید که هر کدام از آنها، این قابلیت را دارند که از هر ایده جدیدی که ارائه می دهید استقبال کنند.
*رقبا را فراموش نکنید
عدم بررسی رقبا به معنی گام برداشتن به سمت نابودی است. همواره به خاطر داشته باشید که مشتریان آنها میتواند مشتریان شما هم باشد. زمانی که بدانید رقیب کجا میرود، چه می کند و از چه استراتژی استفاده می کند، حسابی برایتان سودآور خواهد شد.
در نتیجه می توانید هر طور که شده از اطلاعات رقبا سوء استفاده کنید.
*اطلاعات مشتریان را بررسی کنید
باید کسب و کارتان را شناسایی کنید. اطلاعات دموگرافی مشتری هدف به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. این اطلاعات مواردی همچون؛ سن، جنسیت، وضعیت تاهل، موقعیت مکانی، وضع درآمد، طبقه اجتماعی و میزان تحصیلات و شغل را دربرمیگیرد.
*به سراغ قیف بازاریابی بروید
برخی از شرکت های بزرگ با کمک گرفتن از قیف بازاریابی، مشتری هدف و نهایی شان را پیدا می کنند. این روش درواقع با هدف گرفتن بازار کلی، کاربران مختلف را به سمت خود جذب می نماید و از طرفی در تلاش است تا با علاقمند کردن آنها به خود، از آنها یک مشتری بسازد.
*خودتان وارد عمل شوید
یکی از بهترین روش هایی که برای پیدا کردن مشتری هدف وجود دارد؛ وارد عمل شدن خودتان است. میتوانید از روش های سنتی کمک بگیرید و تحقیقات جامع و گسترده ای را انجام دهید.
همچون یک محقق رفتار کنید؛ رفتار کارکنان و مشتریان را با دقت بررسی نمائید و همواره از خود بپرسید:
- مشتریان چه چیزهایی را بیشتر از همه سفارش می دهند؟
- چند ساله هستند؟ چقدر خرج می کنند؟
- ساعات اوج شلوغی کی است؟
- آیا سفارشت بیرون بر بیشتر است؟
اصلی ترین هدف برای مطرح کردن این سوالات، جمع آوری اطلاعات و پیدا کردن نیازهای مشتریان است. در صورتی که نیاز آنها را بدانید، پاسخ دادن به اطلاعات خیلی سخت و دور از دسترس نخواهد بود.
*اینترنت را زیر و رو کنید
اینترنت دنیایی پر از اطلاعات است که باید نهایت استفاده از آن را ببرید. یکی از موثرترین کارها که در این مسیر، فعالیت در شبکه های اجتماعی و زیر نظر گرفتن مشتریان بالقوه است. به سراغ کامنت های پیج رقبا بروید تا بفهمید بیشتر باید به دنبال چه چیزهایی باشید؟ با ورود به این مسائل بررسی رقبا خیلی آسان خواهد شد.
کلام آخر
در این مقاله دانستید مشتری هدف کیست و چرا تا این اندازه شناخت آن اهمیت دارد. حتی چگونگی پیدا کردن آن را خدمت شما شرح دادیم. با این حال این امکان وجود دارد که ابهامات دیگری در ذهن تان وجود داشته باشد. توصیه می کنیم برای برطرف کردن این ابهامات به بخش تماس باما مراجعه کنید. بابک خسروی نیا با تجربیات خود در این مسیر می تواند راهنمایی های دقیق و کاملی را به شما ارائه دهد.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد رای: ۰
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید