دلیل اهمیت استراتژی های بازاریابی اینترنتی چیست؟
اگر میخواهید به دنبال استراتژی های بازاریابی اینترنتی بروید، از همین ابتدا باید بدانید که هیچ نیازی به تهیه گزارش های مفصل و طولانی ندارید. شما میتوانید تمام آن چیزی که نیاز دارید را در چند برگه A4 در قالب یک جدول خلاصه نمائید. سپس با تدوین یک برنامه اجرایی دقیق و استراتژی درست، در مسیر صحیح قدم بردارید. اما منظور از استراتژی بازاریابی اینترنتی چیست؟ چطور میتواند به ما در راستای رسیدن به اهدافمان کمک کند؟
به خاطر بسپارید بازاریابی مجموعه فعالیت شما در فضای کسب و کار را گویند که در نهایت منجر به هدایت مصرف کننده به سمتتان خواهد شد. پس هیچگاه نباید آن را دست کم بگیرید یا پشت گوش بیاندازید. با کمک استراتژی نیز شما دامنه فعالیت ها و حتی مسیر حرکت شرکت خود را به صورت بلند مدت مشخص می نمائید. شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما ادغام این دو مقوله با یکدیگر دقیقا همان نقطه ایست که باید به آن برسید. پس بیایید کمی بیشتر درباره آن بدانید.
چرا باید به دنبال استراتژی های بازاریابی اینترنتی برویم؟
میدانیم که بازاریابی نقش مهمی در افزایش فروش و عرضه خدمات ایفا می کند. اما بدون رعایت برخی اصول، رسیدن به هدف امکانپذیر نیست. استراتژی های بازاریابی اینترنتی به مجموعه برنامه هایی میگویند که باید به جهت بازاریابی و هدف گرفتن بازار مورد نظر، تدوین کنید. این استراتژی نیز باید اصولی باشد تا روند رسیدن به نتیجه موردنظر تسهیل گردد. چون در واقع داشتن استراتژی مهمترین بخش بازاریابی است.
طبق تجارب و سوابق قبلی بازاریابان، استراتژی بازاریابی به انواع مختلفی تقسیم میشوند که شما باید چند مورد از مهمترین آنها را در شیوه بازاریابی خود، به کار ببرید.
داشتن استراتژی در بازاریابی به فعالیت شما نظم و برنامه خواهد بخشید.
کسب و کارها برای اینکه سهم بیشتری از بازار را به نام خود درآورند، نیازمند این هستند که انواع استراتژیهای مختلف را برای بازاریابی خود، به کار بگیرند. هرکدام از این استراتژی ها بهگونهای متفاوت عمل می کنند و نوع تعامل آن با مشتری، مهم ترین نقطه تفاوتشان به حساب می آید.
به عنوان مثال؛ اگر شما برای مشتریان آنلاین خود پیشنهادهای جذاب و قوی (مانند تخفیف های ویژه و تبلبغات قوی و…) داشته باشید، در ابتدا تمایز خدمات قوی و منحصر به فرد خود را نشان می دهید، سپس وفاداری خود را به آن ها نشان می دهید.
به این صورت شما نه تنها مشتریان خود را تشویق به خرید می کنید بلکه مشتریان جدیدی نیز کسب می نمائید. به همین دلیل استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای بسیاری از کسب و کار ها حائز اهمیت است. زیرا محتوای شما ارتباط شما را با مشتری های خود از طریق جستجو در گوگل، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی اجتماعی و… افزایش می دهد.
اما کدام روش استراتژی کاربردی تر است؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.
انواع استراتژی بازاریابی اینترنتی
این نوع استراتژی با استفاده از فضای وب و اینترنت صورت می گیرد. در واقع بازاریابی اینترنتی در دنیای امروز نقش بسیار مهمی در تبلیغات دارد. این نوع بازاریابی نیز در دل خود انواع دیگری از بازاریابی همچون محتوا، موبایلی، بهینه سازی و ایمیلی را جای داده است که به بررسی آنها میپردازیم.
در واقع هر چیزی که در اینترنت بخواهد شما را متقاعد کند به آدرس جدیدی بروید، جز استراتژی بازاریابی اینترنتی محسوب میشود.
*بازاریابی موتور جستجو (SEM)
در این بازاریابی نیز ما دو نوع متفاوت داریم یکی بازاریابی موتور جستجو (SEM) که پولی است و یکی بهینهسازی موتور جستجو (SEO) که دارای ترفندهای مخصوص خود است. در بازاریابی موتور جستجو، شما وقتی مطلبی را در اینترنت سرچ میکنید، به برخی از نتایج میرسید که در ابتدای آنها کلمه تبلیغ (Ad) دیده میشود. این نوع استراتژی بازاریابی بر اساس افزایش ورودی و ترافیک یک وبسایت صورت میگیرد. در بهینهسازی موتور جستجو که هزینه معقولتری دارد، با استفاده از قوانین و اصول موتورهای جستجو، یک وبسایت بهینهسازی میشود تا هنگامیکه مخاطب مطلبی را جستجو میکند، وبسایت در صدر نتایج دیده شود.
*بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
در این نوع بازاریابی، از طریق جمعآوری بانک اطلاعاتی ایمیل مخاطبان هدف، به ارسال مطالب جذاب و پیشنهاد تخفیف به مشتری پرداخته میشود تا مشتری به وبسایت موردنظر بازگشت داشته باشد. در این نوع استراتژی بازاریابی بانک اطلاعاتی از طریق دریافت اطلاعات مشتری و عضویت آنها در خبرنامهها جمعآوری میشود.
*بازاریابی محتوا (Content Marketing)
در استراتژی بازاریابی محتوا، اصل و اساس آن طبق تعامل با مشتری پایهگذاری میشود. در واقع تولید محتوای جذاب و به درد بخور برای مشتری که بتواند اطلاعات و دیتای کاملی از یک موضوع را در اختیارشان قرار دهد، باعث افزایش تعامل و اطمینان به برند موردنظر میشود.
*استراتژی بازاریابی چریکی
یکی از مهمترین انواع بازاریابی را باید بازاریابی چریکی بدانید که با هزینه کم هم به شما بازتاب بسیار گستردهای می دهد. هنگامیکه اسم بازاریابی چریکی به گوشتان بخورد احتمالاً در ذهن شما خشونت و اعمال نامناسب تداعی شود. درصورتیکه این استراتژی بازاریابی در دنیای امروز بسیار کاربردی است. این نوع استراتژی بازاریابی با استفاده از نوآوری و خلاقیت گروه بازاریابی، صورت می گیرد و می تواند بسیار مفید واقع شود، البته باید طبق اصول انجام شود تا نتیجه لازم به دست بیاید.
کلام آخر
در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم توضیحاتی را درخصوص استراتژی های بازاریابی اینترنتی و انواع مختلفی که میتواند نیاز شما را برآورده سازد ارائه دادیم. با این حال ممکن است سوالات مختلفی ذهن شما را به خود مشغول نماید. از همین رو توصیه میکنیم به بخش تماس باما سری بزنید. کارشناسان تیم حرفه ای بابک خسروی نیا راهنمایی های کاملی را در اختیار شما قرار خواهند داد.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۸
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
.