تاثیر روانشناسی رنگ بر کسب و کارها
اگر فکر راه اندازی یک کسب و کار در بستر اینترنت را در ذهن میپرورانید، مطمئنا میدانید داشتن رنگ سازمانی تا چه اندازه پراهمیت است. و روانشناسی رنگ چگونه میتواند در این مسیر کمک کننده باشد. هر چند هیچکس نمیتواند همچون یک نقاش زیبایی های دنیای رنگ را درک کند. هیچکس به مانند او با رنگ ها زندگی نکرده است. هنرمندان زیادی در جهان حضور دارند که می توانند رنگ ها را حس کنند، استشمام نمایند و حتی بچشند!
قدرت رنگ در همین انتقال احساسات نهفته است.
براساس مطالعات انجام شده؛ نگاه کردن به رنگ های مختلف تاثیرات مختلفی را در ذهن ما از خود به جای می گذارد. حتی نظریه های متعدد روانشناسی رنگ توانسته برخی از بیماری ها را درمان کند.
آیا به قدرت رنگ ها ایمان نمی آورید؟
رنگ ها کمک می کنند تا از طریق تاثیرگذاری بر مخاطب به مشتریان بیشتری برسید. پول بیشتری به جیب بزنید و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب نمائید. به نوعی با انتقال احساسات متفاوت به مخاطبان، آنها را به سمت خود بکشانید.
تاکنون چه اندازه در این راه موفق بوده اید؟ اگر هنوز قدمی برنداشته اید، توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در نظر داریم نکاتی را در این زمینه خدمت شما شرح دهیم.
منظور از روانشناسی رنگ چیست؟
قبل از پرداختن به تاثیر روانشناسی رنگ بر کسب و کارها، بیایید کمی با مفهوم اصلی آن آشنا شوید.
روانشناسی رنگ ها در واقع به مطالعه رنگ ها در رابطه با رفتار انسان گفته می شود. که یکی از مهم ترین اهداف آن، مشخص نمودن چگونگی تاثیرگذاری آن بر تصمیمات روزمره است. تاکنون به این مسئله توجه کرده اید که آیا رنگ یک لباس شما را وادار می کند که آن را بخرید؟ چندبار به واسطه رنگ جذاب یک بسته بندی خرید آن را به برند دیگر ترجیح داده اید؟ حتی در فضای اینترنت؛ رنگ یک آیکون باعث شده که تمایل بیشتری برای کلیک بر روی آن داشته باشید؟
تنها یک پاسخ قاطع وجود دارد. « بله»! پاسخی بسیار کوتاه و تامل برانگیز.
اما دلیل این مسئله کمی پیچیده است. با کمی تحقیق به راحتی متوجه خواهید شد که رنگ ها از معانی مختلفی برخوردارند. همین معانیست که تعیین می کند چرا همواره یک رنگ خاص را به رنگ های دیگر ترجیح می دهیم. در برخی موارد؛ این واکنش ها مربوط به شدت یک رنگ است، در حالی که در موارد دیگر نتیجه تجربه و تأثیرات فرهنگی است.
تعریف هویت برند با روانشناسی رنگها
این روزها شما می توانید به رنگ ها به چشم یک ابزار نگاه کنید. ابزاری که حتی رفتار و طرز فکر افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. رنگ ها به راحتی میتوانند دستور دهند تا به کجا نگاه کنیم، به چه چیزی نگاه کنیم و همچنین همزمان چه احساسی داشته باشیم. دنیای رنگ ها کمک می کند تا بفهمیم چه چیزی از دیگری مهم تر است.
دقیقا به همین دلیل است که روانشناسی رنگ ها و شناخت آنها در دنیای بازاریابی و تبلیغات اهمیت دارد. زمانی که یک رنگ درست را انتخاب کنید می توانید بر مخاطبان تاثیر بگذارید. اما امروز، آنقدر هویت بصری یک برند اهمیت پیدا کرده که رنگ ها مهم ترین و اصلی ترین عنصر به حساب نمی آیند.
اما هویت برند دقیقا چیست؟ منظور همان شخصیت برند است. آن مجموعه موضوعاتی که کسب و کار شما را به مخاطب یادآوری می کند. شما با انتخاب رنگ صحیح برای لوگو، تبلیغات، وب سایت و حتی شبکه های اجتماعی و… یکی از مشخصه های هویت برند را شکل می دهید.
شاید بگویید رنگ آبی به معنی اعتماد و رنگ زرد استرس زاست.
اما میبینیم که بانک ملی، لوگوی خود را از آبی به زرد تغییر داد، یا مثلاً لوگو ایرانسل، زرد است!
آیا به بانک ملی اعتماد ندارید؟ یا نگاه کردن به ایرانسل برای شما استرس زاست؟ مسئله اینجاست که رنگ ها ممکن است بر روی هرکسی تاثیر متفاوت داشته باشد. به این معنی که با توجه به فرهنگی که از آن می آیید و حتی خاطراتی که در ذهن دارید و تجربیات قبلی، رفتاری متفاوت به هر رنگ نشان خواهید داد.
چرا داشتن رنگ سازمانی ضروری است؟
اگر در نظر دارید تا از روانشناسی رنگ ها در کسب و کار خود استفاده کنید باید بدانید که پشت هر رنگ آن هم در دنیای تبلیغات، دلیلی نهفته است. درواقع دلیلی دارد که کوکاکولا از رنگ قرمز استفاده می کند. آیا میخواهید این دلایل را بشناسید؟
رنگ قرمز به عنوان رنگ توجه جلب کن شناخته شده است. البته در استفاده از آن نباید زیاده روی کرد. زیرا می تواند بر ذهن مخاطب تاثیر منفی بگذارد. حتی گفته می شود رنگ قرمز در افزایش اشتها و میل به غذا نیز نقش دارد. پس از این رنگ غافل نشوید.
رنگ زرد احساس محبت، دوستی و مثبت اندیشی را در افراد تقویت می کند. از طرفی گرمایی دارد که تابستان را در ذهن تداعی می کند. محال است صحبت از رنگ زرد به میان آید و از لوگو برند مک دونالد یادی نشود. ترکیب آن با رنگ قرمز نه تنها احساس گشنگی را تحریک می کند بلکه احساس نزدیکی بیشتری را در مخاطب به وجود می آورد.
رنگ بنفش دارای یک فضای رازآلود و فریبنده است. بهره گیری از آن باعث می شود تا مخاطب وارد یک فضای ایده پردازی عجیب و غریب شود. البته با بهره گیری از این رنگ خلاقیت خود را نیز به کاربران نشان خواهید داد. اما استفاده بیش از حد از رنگ بنفش باعث می شود مخاطب به شدت به درون ذهن خود سفر کند و حواسش پرت شود.
کلام آخر
رنگ های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که هر کدام روانشناسی مختص به خود را دارد. شما باید در ابتدا مشخص کنید هدفتان از راه اندازی کسب و کارتان چیست و درصدد برطرف کردن کدام نیاز مخاطب می باشید. در این صورت انتخاب رنگ ها برایتان آسان تر خواهد بود.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید