چطور مشتریان وفادار داشته باشیم؟
هیچ اهمیتی ندارد کسب و کاری کوچک یا بزرگ را مدیریت می کنید. زیرا در هر دو صورت و در هر رنج و گستره ای به مشتریان وفادار نیازمند هستید. این دسته از مشتریان، فاکتور اصلی بقا و رسیدن به سود را تشکیل می دهند. براساس آمار بدست آمده ۶۷ درصد مشتریان دسته وفاداری به انجام خریدهای تکراری می پردازند و هزینه های جدیدی را پرداخت می کنند. همچنین هزینه ای که صرف جذب مشتری جدید می شود، چیزی حدود ده برابر بیشتر از نگه داشتن مشتریان فعلی است.
حال کمی فکر کنید آیا نگه داشتن مشتریان وفادار روش بهتری نیست؟ آیا کسب و کار شما از مشتریانی وفادار بهره مند می باشد؟
شما باید این مسئله را به خاطر داشته باشید، زمانی که محصول یا خدمات شما آماده عرضه به بازار می شود، یا زمانی که فکر درآمدزایی در ذهنتان شکل میگیرد. این مشتریان وفادار هستند که به عنوان زیر مجموعه اصلی بازاریابی و خدمات مشتری، نقش اصلی را ایفا می کنند. اگر نتوانید یک استراتژی درست برای جذب این دسته از مشتری ها برای خود فراهم آورید، تمامی سرمایه و تلاش تان از بین خواهد رفت. حتی ورق به سود رقیب تان برخواهد گشت.
از همین رو در ادامه این مقاله در نظر داریم توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم و چگونگی جذب مشتریانی وفادار را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.
تفاوت رضایت مشتری با مشتریان وفادار
با اطمینان می توان گفت که هیچ نیازی به توضیحات اضافی نیست. تنها کمی تامل به معنی این کلمات می توان به اصل ماجرا پی برد. رضایت مشتری تنها حمایت او از برند و کسب و کار شما را نشان می دهد. این مسئله به هیچ عنوان به معنی خرید از شما نیست. این امکان وجود دارد که مشتری راضی هیچ صحبتی از تجربه خرید خود با دیگران به اشتراک نگذارد. حتی ممکن است در صورت مشاهده قیمت پایین تر، به سمت رقبای شما کشیده شود.
اما وفاداری ورای این صحبت هاست. وفاداری دقیقا یک مرحله پس از رضایتمندی شکل میگیرد. و مشتریان وفادار به واسطه وابستگی احساسی که نسبت به برند شما دارند، هیچگاه به سراغ برند دیگری نمیروند. حتی ممکن است با وجود قیمت بالاتر انحصارا از برند مورد نظر خرید کنند. اما دستیابی به چنین مشتریانی نیازمند صبر زیاد است.
هر چند در این صبر زیاد، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید اقداماتی را صورت دهید.
چگونه مشتریانی وفادار داشته باشیم؟
اینکه بخواهید میان کسب و کار خود و مشتریان رابطه ای محکم برقرار کنید باید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. شما باید به مرور زمان و با انجام اقدامات مختلف اعتماد آنها را جلب کنید تا نقطه اشتراک را کشف کنید. در این مسیر داشتن برنامه ریزی صحیح و روش های درست اعتمادسازی بسیار حیاتی است. در ادامه برخی از این روش ها را با شما به اشتراک می گذاریم.
*کشف کنید مشتریان به چه چیزی اهمیت می دهند
از مشتریان بپرسید، چه چیزی برای آنها ارزشمند است. آیا حاضرند برای بهره گیری از کیفیتی بالاتر، هزینه بیشتری را پرداخت کنند؟ آیا از خرید کنونی شان راضی هستند؟
شما باید آن چیزی را که برای مشتریان حائز اهمیت است، کشف کنید. سپس تمرکز خود را بر روی آن بگذارید. اگر محصول شما معمولا در قالب هدیه استفاده می شود می توانید کاغذهای بسته بندی یا کارت هدیه را به عنوان سرویس افتخاری در اختیار مشتریان خود بگذارید.
*قدردان باشید
یکی از عواملی که می تواند مشتریان وفادار را برایتان به ارمغان آورد، تشکر از مشتریان است. زمانی که آنها نظرات خود را درباره محصولات و خدمات تان می گذارند یا حتی به تشکر از شما می پردازند. باید نظرات شان را با سایر مشتریان در میان بگذارید. و نشان دهید تا چه اندازه برای نظراتشان ارزش قائل هستید.
*به برقراری ارتباط موثر روی آورید
هر چقدر که ارتباط شما با مشتریان تان بهتر و بیشتر باشد، وفاداری آنها افزایش پیدا خواهد کرد. ارتباط موثر با مشتری، در دنیای امروز یک علم به حساب می آید. و در این علم با کمک راهکارها و فنون مختلف می توانید کسب و کارتان را رونق بخشید. در این مسیر باید برقراری ارتباطی موثر، درست و مناسب با مشتری هدف اصلی کسب و کار شما باشد. و برای آن دقت و انرژی لازم را صرف کنید تا بتوانید از آن، نتیجه دلخواه را بدست آورید.
*به رفع مشکلات و نیازها بپردازید
تاکنون چندبار به واسطه خرید ناموفق از یک فروشگاه، تجربه خود را به دیگران منتقل کرده اید؟ به طور معمول، مشتریان راضی کمتر در رابطه با رضایت خود با دیگران صحبت می کنند. مگر اینکه انجام این کار سودی را برای آنها به همراه داشته باشد. برای اینکه نسبت به مشکلات و نیازهای مشتریان خود آگاه شوید باید راه های ارتباطی مشتریان را بررسی کنید.
به عنوان مثال کشف کنید مشتریان هدف شما نظرات خود را در بخش شبکه های اجتماعی مطرح می کنند یا از طریق ایمیل احساس راحتی بیشتری دارند. مراقب این نظرات باشید و به موقع در صدد رفع مشکلات برآیید. خدمات پس از فروش یکی از مهمترین ویژگی های یک برند موفق است.
*تولید محتوای تازه ای داشته باشید
اینکه بخواهید با مخاطب رابطه ای موثر برقرار کنید، نیازمند این است که محتوایی شخصی سازی شده و تازه منتشر کنید. این مسئله به منظور جلوگیری از قطع ارتباط برند شما با مشتری و روشی برای ساخت مشتریان وفادار بسیار حائز اهمیت می باشد. اینکه محتوایی با علاقمندی ها و پرسونای مخاطب ارائه دهید، یک راه موثر برای نشان دادن ارزشمند بودن آنها برای شماست. همچنین حس تعلق و وفاداری بیشتری را در مشتریان برند خود به وجود خواهید آورد.
کلام آخر
باید این مسئله را قبول کنید که مشتریان وفادار، به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین دارایی برند شما شناخته می شوند. و از طرفی در بسیاری از زمینه ها می توانند به بهتر شدن کسب و کار شما نقش داشته باشند. البته نباید آنها را حق مسلم خود بدانید. فکر نکنید اگر شخصی به شما وفادار شد دیگر نیازی به توجه ندارد. این مسئله کاملا برعکس است. شما باید با برنامه ریزی های دقیق و صحیح آنها را همواره حفظ کنید.
شما بگویید برای حفظ مشتریان و افزایش وفاداری آنها چه اقداماتی را صورت داده اید؟
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید