بازاریابی سبز چیست؟
آیا تا قبل از مطالعه در مورد بازاریابی سبز میدانستید بازاریابی هم رنگبندی دارد؟؟! هر چند که مسئله عمیق تر از آن چیزی است که فکر می کنید. قبل از هرچیزی بیایید به یکی از روتین ترین اتفاقی که در طول روز برایمان رخ می دهد بپردازیم. اینکه در حین خرید یک محصول در ابتدا میخواهیم از قیمت آن مطلع شویم. زیرا در اکثریت مواقع پس از تحلیل و تایید مالی هزینه، از خود میپرسیم آیا خرید این محصول نفعی را برای ما به همراه دارد؟ هر چند که سوالات تخصصی تری هم در ذهنمان شکل میگیرد. اما موضوع این مقاله مقداری به مسائل بشردوستانه و دوستدار محیط زیست ارتباط دارد.
تاکنون در حین خرید یک محصول از خود پرسیده اید که آیا محصول مورد نظرتان ضرری را به محیط زیست میرساند یا نه؟! زباله های این قبیل از محصولات چگونه دفع می شوند؟ آیا ارگانیک هستند؟ شاید کمی تعجب برانگیز به نظر آید اما در بازاریابی سبز این قبیل از مسائل جزء مهم ترین مواردی به شمار می آید که افراد به آن می پردازند. در واقع در تلاش است تا کمی از دغدغه های زیست محیطی افراد را برطرف نماید. بیایید در ادامه کمی بیشتر در رابطه با آن بدانید.
بازاریابی سبز را بشناسید
در طی چند سال گذشته موسسات بسیار زیادی در حوزه محیط زیست و بازاریابی مشغول به فعالیت شده اند. و جالب اینجاست که هرکدام از آنها تعریفی متفاوت از بازاریابی سبز را ارائه داده اند. اما هر کدام از آنها در برخی نکات مشترک اند. پس تعریفی دقیق و مشترک از بازاریابی سبز را می توان به موارد زیر نسبت داد:
«منظور از بازاریابی سبز، نوعی بازاریابی محصولات و خدمات است که به صورت پایدار، به بهبود محیط زیست کمک می کنند و استفاده از آنها از نظر محیط زیستی نیز بهتر است.»
آما آیا باید این نوع از بازاریابی را به تهیه و تولید محصولاتی کاملا سازگار با محیط زیست محدود نمود؟ مسلما خیر! شما باید دید بازتری به مسئله داشته باشید. این رنگ از بازاریابی را باید به تمامی فعالیت ها و اقدامات زیست محیطی نسبت داد که در یک کارخانه یا یک شرکت ارائه دهنده خدمات رخ می دهد. در واقع اگر شما ادعای استفاده از این روش بازاریابی را دارید، باید صفر تا صد اصول آن را به طور کامل انجام دهید. اقداماتی مانند تغییر در طراحی محصولات، تغییر در صنعت و فرآیند تولید کالا، بسته بندی و… که از تخریب محیط زیست جلوگیری کند.
اما سوال اینجاست؛ اگر تمامی تمرکز خود را بر محیط زیست معطوف کنیم، کی به فکر فروش باشیم؟ اتفاقا دقیقا همینجاست که بازاریابی سبز نمود پیدا می کند. نکاتی در این راستا وجود دارد که رعایت آنها میتواند شما را به میزان سود مدنظر برساند. چگونه؟؟!! کافیست اقداماتی را در پیش بگیرید که منجر به کاهش مصرف انرژی شود، آن وقت است که هم در هزینه ها صرفه جویی می شود و هم انرژی بیشتری برای استفاده نسل های آینده باقی خواهد ماند.
چه کسانی باید از بازاریابی سبز استفاده کنند؟
پاسخ خیلی واضح و روشن است! همه افرادی که در حوزه فروش خدمات و محصولات فعالیت می کنند میتوانند از این روش بازاریابی استفاده نمایند. به نوعی تمامی محصولات به صرف انرژی نیاز دارند. تولید و مصرف آنها نیز زباله هایی را از خود به جای می گذارد. اگر هر شرکتی قدمی هرچند کوچک در راستای حفظ انرژی و بازاریابی سبز بردارد. آن زمان است که تغییرات شگرفی در جامعه به وجود خواهد آمد. البته باید این مسئله را به خاطر بسپارید که هر شرکتی با توجه به اولویت هایی که در اختیار دارد، از راهکارهای این نوع بازاریابی استفاده می نماید. در این میان باید سودجویانی را نیز در نظ بگیرید که تنها به فکر سود و زیان خود هستند و به اثرات محیط زیستی توجهی ندارند.
یکی از مهم ترین چالش هایی که شرکت های پیرو بازاریابی سبز با آن روبرو می شوند، چگونگی رسیدن به سود در میان اهداف زیست محیطی است.
تاثیر بازاریابی رنگ سبز بر مشتریان چیست؟
کمی به اطرافیان خود نگاه کنید، ببینید چند نفر از آنها به محیط زیست اهمیت می دهند و برای آن ارزش قائل اند؟ به پاسخ های این پرسش اهمیت دهید. زیرا شما از این طریق می توانید بازار هدف خود را بشناسید. و از طرفی ببینید چه کسانی به اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد، چیزهایی که تولید شده و مصرف می کنند، بی تفاوت نیستند! باید به دنبال افرادی باشید که نه تنها به استفاده از محصولات سبز علاقمند هستند، بلکه حاضرند برای بهره گیری از آنها پول بیشتری را پرداخت کنند. هر چند در این مسیر با واقعیت هایی روبرو خواهید شد. واقعیت هایی آزاردهنده. از جمله اینکه تنها سهم کوچکی از جامعه محیط زیست و بازاریابی سبز برای آنها اهمیت دارد. به گونه ای که تنها ۳ درصد از سهم کل بازار مصرفی را به خود اختصاص می دهند.
این میزان درصد خصوصا در بازارهای صنعتی یا همان B2B بسیار کمتر است. پس میتوان درک کرد سوددهی و کاهش هزینه ها برای شرکت ها و کسب و کارها در اولویت قرار دارد. هر چند نمیتوان آنها را محکوم کرد اما ما در دنیایی زندگی می کنیم که روز به روز به نابودی نزدیک تر می شود. پس باید گام هایی هرچند کوچک در مسیر تولید و بازاریابی سبز برداریم.
کلام آخر
مطمئنا این روش از بازاریابی برای آن دسته از افرادی که به خود اجازه ریختن زباله در شهر را می دهند. و یا به صورت افراط از پلاستیک استفاده می کنند. و به آثار مخرب گازهای گلخانه ای بی توجهی می کنند خوشایند نخواهد بود. پس اولین اقدام در این مسیر فرهنگ سازی و آموزش است. در واقع بازاریابی سبز برای افرادی موثر و مفید محسوب می شود که هم به محیط زیست اهمیت می دهند و هم حاضرند هزینه بیشتری را برای آن بپردازند.
البته شرایط اقتصادی هر جامعه را در رسیدن به موفقیت و عدم موفقیت این بازاریابی باید در نظر بگیرید. اما اگر انتخاب شما؛ تلاش برای ساخت یک زندگی موثر است. و اگر کسب درآمد و افزایش سود تنها دغدغه زندگی تان محسوب نمی شود. پس بازاریابی سبز بهترین گزینه برای شماست.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد رای: ۰
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید