اهمیت هویت بصری در برندینگ
اجازه دهید این مقاله را با طرح یک سوال آغاز کنیم. تا چه اندازه به هویت بصری کسب و کار خود اهمیت می دهید؟
امروزه ما در دنیای پیشرفته ای زندگی می کنیم، همین مسئله منجر شده تا روش ها و ابزارهای مختلفی برای بازاریابی پیش روی ما قرار گیرد. درواقع رشد و حضور چشمگیر افراد در فضای مجازی منجر شده تا کاربران زمان کمتری را صرف مطالعه یک متن کنند. براساس آمار، عمده کاربران به محتوای تصویری و ویدئویی علاقه بیشتری نشان می دهند. از همین رو تولید محتوا آن هم بدون محتوای تصویری ارزش زیادی ندارد. این در صورتی است که بکارگیری تصویر، جذابیتی چندین برابری به آن می بخشد. به عبارت ساده تر امروزه هویت بصری عضو جدایی ناپذیر از دنیای کسب و کار به حساب می آید. پس به هیچ عنوان نباید آن را پشت گوش انداخت.
اگر نسبت به آن اطلاعاتی ندارید، اگر قصد بهره گیری از آن در کسب و کار خود را دارید، توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. هویت چیزی نیست که بخواهید به راحتی از آن بگذرید. هویت نشان دهنده شخصیت بیزینس شماست.
منظور از هویت بصری چیست؟
زمانی که قرار باشد بدون بهره گیری از هیچ کلامی و تنها با کمک تصاویر، رنگ ها، شکل ها و المان های گرافیکی یک تعریف از برندتان کنید، پای هویت بصری به میان می آید. با کمک آن می توانید در بهتر دیده شدن، آن هم در دنیای شلوغ امروز موفق عمل کنید. امروزه مخاطبان برای ارزیابی کسب و کار شما به مسائلی همچون جذابیت، قابل اعتماد بودن و ارزشمند بودن برند روی می آورند. این همان هویتیست که از آن صحبت می کنیم.
اما برای بیان یک تعریف دقیق باید بگوییم: « هویت بصری تمامی تصاویر و اجزای گرافیکی است که به مخاطب اعلام می کند برند شما از چه ویژگی هایی برخوردار است. و به وسیله آن از بقیه رقبا متمایز می شود. » به عبارت ساده تر؛ هویت بصری دقیقا همان چیزی است که مشتریان از برند شما می بینند و نسبت به آن بازخورد خواهند داشت. از لوگو گرفته تا بسته بندی محصولات. حتی طراحی داخلی یک فروشگاه می تواند نشان از هویت بصری شما باشد.
اما زمانی نقش آن پررنگ می شود که یک سبک یا طراحی یکپارچه برای نمایش برندتان داشته باشید و در تمام شرایط و همه زمان ها این سبک را حفظ کنید. به نوعی باید آن را بخشی مهم و اساسی از سازمان خود بدانید تا مشتریان با مشاهده آن در هر جایی، تصویری از برند شما در ذهن بسازند.
هدف از ایجاد هویت های بصری چیست؟
اولین سوالی که اینجا مطرح می شود این است؛ چه تفاوتی میان هویت بصری و هویت برند وجود دارد؟ باید بگوییم هویت های بصری ارتباطی جداناپذیر با هویت برند دارد. اما در ابتدا بیایید هدف هویت های بصری را بشناسید؛
- یک اثر کاملا احساسی در ذهن بیننده ها ایجاد شود.
- مخاطب را ازخصوصیت اصلی برند و خدمات و سرویس هایی که ارائه می دهد، آگاه کند.
- با کمک طراحی یکپارچه جنبه های مختلف یک کسب و کار را یکسان کند.
حال دانستید هدف چیست. اما چه تفاوتی میان هویت برند وجود دارد؟
در واقع هویت های بصری بخشی از هویت برند هستند. با این تفاوت که هویت برند مواد غیرگرافیکی را نیز شامل می شود. مانند صدای برند، متون و شعارهای تبلیغاتی. فرض کنید برندتان یک شخص است. هویت های بصری طرز صحبت کردن، راه رفتن، لباس پوشیدن و حتی مدل موی آن را شامل می شود. و هویت برند رفتار او در بخش های بازاریابی و خلاقیت و طراحی های او را دربرمیگیرد.
به عبارت بهتر: هویت برند؛ تلاش می کند تا یک برند را از جنبه درونی معرفی کند و هویت بصری به جنبه بیرونی آن میپردازد.
چگونگی برندینگ با کمک هویت های بصری
برای اینکه در هویت بصری یک برند موفق عمل کنید باید افرادی مانند مدیر، مدیر بازاریابی، طراح و جنبه های مختلف کسب و کار را تعریف کنید. انجام این کار کمک می کند در مسیر انجام کار، همه چیز برایتان شفاف تر باشد. در ادامه سه مورد از مهم ترین عوامل ایجاد هویتی کاملا منحصر به فرد را شرح داده ایم؛
*شناخت مخاطبان
هر کسب و کاری مخاطبان مختص به خود را دارد. همین مخاطبان هستند که در نهایت به مشتریان بالفعل تبدیل می شوند. اما در وهله اول باید آنها را بشناسید. بدانید به چه چیزهایی علاقمند هستند. چه نقاط ضعفی دارند و از چه شخصیتی برخوردارند. در این صورت است که می توانید هویت بصری برندتان را به بهترین شکل ممکن برای برقراری ارتباط با آنها بسازید.
در این مسیر باید تحقیقات گسترده ای صورت دهید. به آنالیز رفتار کاربران و حتی رفتار رقبا بپردازید. ببینید آنها چگونه با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند. حتی میتوانید از آنها الگوبرداری کنید و با شخصی سازی درست نتیجه ای کاملا متفاوت را رقم بزنید.
*مشخص کردن هدف برند
برای مشخص کردن هدف برند کمی به گذشته فکر کنید. چرا اقدام به راه اندازی این کسب و کار کرده اید؟ با راه اندازی این بیزینس درصدد برطرف کردن چه مشکلی هستید؟ به یاد آورید مسیری که قرار بود در آن حرکت کنید چه بود. و اینکه چه اهداف بلند مدتی داشتید. این یادآوری باعث می شود تا اطلاعات و ایده هایی بسیار ارزشمند برای هویت بصریتان در ذهن ایجاد شود.
*داستانی برای برند خود بسازید تا با احساسات مشتری ارتباط برقرار کنید
هر چیزی که در قالب یک داستان بیان شود، می تواند در عمق احساس مخاطب نفوذ کند و شما را به خواسته تان برساند. Storytelling یک ابزار بسیار قدرتمند است که از طریق آن می توانید احساسات مخاطب را درگیر کنید و برای هویت بصریتان، استانداردهایی مطابق با آن را تعریف کنید. داستان برند به شما این امکان را می دهد تا با مخاطبان به شکلی کاملا متفاوت ارتباط برقرار کنید که برای آنها معنادار و برای شما سودمند باشد. برای خلق یک داستان موفق لازم از قبل از شروع به این سوالات پاسخ دهید:
- برند شما چیست و چطور مشتریان با آن ارتباط برقرار می کنند؟
- چه احساسی به مشتریان پس از مطالعه داستان برند و برقراری ارتباط با آن شکل میگیرد؟
- چطور قادر خواهید بود داستان برند خود و همچنین عکس العمل مشتریان را در قالب یک هویت بصری بگنجانید؟
پیدا کردن پاسخی مناسب برای این سوالات خصوصا سوال آخر، مسیری درست برای طراحی هویت بصریتان ، پیش روی شما قرار می دهد.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد رای: ۰
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید