بازاریابی موتور جستجو چیست؟
تاکنون چیزی درباره بازاریابی موتور جستجو شنیده اید؟
اگر در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید مطمئنا می دانید بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا و تبلیغات از جمله روش هایی هستند که می توانند کسب و کارها را در مسیر موفقیت قرار داده و آنها را به هدف اصلی و نهایی برسانند. اما پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش اطلاعات در این زمینه نشان می دهد مورد دیگری در این زمینه وجود دارد. موردی که تحت عنوان «بازاریابی موتور جستجو» شناخته شده و کاربردها و نتایج فوق العاده اش باعث شده به جایگاه بسیار خوبی دست پیدا کند.
Search Engine Marketing که نوعی تکنیک و استراتژی غیر رایگان در دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید، هدفی مشابه با سئو دارد. یعنی در راستای افزایش و هدایت ترافیک تلاش می کند. اگر می خواهید نسبت به آن اطلاعات بیشتری بدست آورید توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
بازاریابی موتور جستجو را بشناسید
بازاریابی موتور جستجو که از آن تحت عنوان SEM نیز یاد می شود، دقیقا نوعی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تبلیغات پولی است که در راستای ارتقا وب سایت انجام می شود. این کار در صفحات موتور جستجو از طریق بیشتر دیده شدن آنها صورت میگیرد. به نوعی زمانی که مخاطب در گوگل یا هر موتور جستجو دیگری چیزی را جستجو می کند، وب سایت هایی که در قسمت میانی صفحه مشاهده می کنید، در حقیقت در نتیجه یک سئو خوب و در راستای استراتژی های رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد. و وب سایت هایی که در قسمت بالا و پایین صفحه مشاهده می کنید، حاصل استراتژی سئو هستند.
معمولا آن دسته از کسب و کارهایی که به دنبال یک روش موثر و کاملا خاص جهت بازاریابی هستند، به سراغ SEM می روند. مردم آنچه را که می خواهند جستجو می کنند و تبلیغ کنندگان کلمات مرتبط با جستجوها را هدف قرار می دهند و شما تنها در صورتی باید به تبلیغ کنندگان پول بپردازید که مشتریان بالقوه بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کنند.
در اینجاست که مفهوم تبلیغات PPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک، به کار می آید. تفاوت بزرگ تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد یا روزنامه با بازاریابی موتور جستجو این است که در تبلیغات سنتی، تبلیغات بدون توجه به تمایل مردم برای مشاهده تبلیغ، به آنها نمایش داده میشود و شما نیز در هر صورت باید هزینه تبلیغات را بپردازید. در حالی که در بازاریابی موتور جستجو یا SEM، مردم محصولات یا خدماتی را که میخواهند جستجو میکنند و در واقع تبلیغات شما تنها به مخاطبان هدف نمایش داده میشود. و همانطور که گفته شد، تنها در صورت کلیک بر روی لینک تبلیغ باید به تبلیغکننده پول بپردازید.
SEM چگونه عمل می کند؟
نحوه اجرای بازاریابی موتور جستجو، بر اساس سیستم مزایده است. در این مزایده برای برنده شدن، دو فاکتور اصلی را باید در نظر گرفت؛ حداکثر قیمت CPC (Cost Per Click) و مرتبط بودن تبلیغات با جستجوی انجامشده توسط کاربر مهمترین پارامترهای اثرگذار بر عملکرد شما در مزایده هستند. در سیستم مزایده، تبلیغکنندگان برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر در صفحات جستجو با یکدیگر رقابت میکنند و هرکدام از آنها که فاکتورهای بهتری ارائه دهند در مزایده برنده محسوب شده و در رتبه بالاتری از نتایج جستجو قرار میگیرند.
برای آشنایی با نحوه اجرای سیستم مزایده به این مثال توجه کنید: جستجوی “سفارش آنلاین گل” را در نظر بگیرید. مانند سایر مزایدهها، یک قیمت که همان حداکثر CPC است را پیشنهاد میدهید. پیشنهاد قیمت ۲ هزار تومان به ازای هر کلیک توسط شما و هزار تومان به ازای هر کلیک توسط رقیب شما به معنای برنده بودن شما نیست، بلکه باید فاکتور مرتبط بودن محتوای موردنظر را نیز در نظر گرفت.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد رای: ۰
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار عالی بود
با سلام
از لطف شما سپاسگزاریم