۵ تکنیک صرفه جویی در زمان
مدیریت یا صرفه جویی در زمان خصوصا در محیط کار، یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل رسیدن به موفقیت است. برای اینکه در این امر موفق شوید باید برنامه ریزی صحیحی داشته باشید. برنامه ریزی نه تنها کمک می کند تا کارها درست و در زمان معین به اتمام برسد بلکه از کمبود زمان برای انجام مسئولیت ها جلوگیری می کند.
میدانید که مدیریت زمان نوعی فرآیند به جهت رسیدن به اهداف است که با توجه به نوع فعالیت، روحیات، زمان، شخصیت و… برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. از طرفی قادر است تا کیفیت زندگی افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل؛ بکارگیری صحیح آن از جمله مهم ترین نکات به حساب می آید. پس برنامه ریزی را به عنوان یکی از اصول جداناپذیر صرفه جویی در زمان بدانید.
اما علاوه بر برنامه ریزی، نکات دیگری وجود دارد که به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. اگر خواهان بهره گیری از آنان هستید، توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه شوید. تکنیک های مهم دیگری را خدمت شما شرح خواهیم داد.
*صرفه جویی در زمان با اولویت بندی کارها
حال می دانید برنامه ریزی اصلی ترین و مهم ترین رکن صرفه جویی در زمان است. برنامه ریزیست که موفقیت های قابل تامل را برای شما رقم میزند. اما تنظیم صحیح این برنامه ریزی به اندازه خودش حائز اهمیت است. درواقع شما به صورت ماهانه، هفتگی و یا روزانه برنامه ریزی می کنید، اما آیا می دانید کدام یک از کارها بر دیگری ارجحیت دارد؟ کدام یک از پروژه ها باید در زمان نزدیک تری تحویل داده شوند؟ اینجاست که اولویت بندی کارها اهمیت می یابد.
درواقع شما باید براساس اولویت کارهای در دست انجام، برنامه ریزی دقیقی را تنظیم نمائید. در این صورت قادرید در کوتاهترین زمان، موفقیتی چشمگیر را حاصل کنید.
*از تنبلی دوری کنید
کتاب «قورباغه ات را قورت بده» را خوانده اید؟ این کتاب مصداق بارز صرفه جویی در زمان است. در واقع اگر کارهای سخت را زودتر انجام دهید و از به تعویق انداختن آنها جلوگیری کنید، زمان بیشتری برای انجام کارهای دیگر دارید. در نتیجه در زمان صرفه جویی کرده اید. تجربه ثابت کرده، وقتی که کارهای سخت را آغاز می کنید، ایده های فراوانی در ذهن به جهت حل مشکلات شکل میگیرد. به این صورت می توانید مشکلات به ظاهر بزرگ را به مسائل کوچک تر تقسیم کرده و ساده تر برطرف شان کنید. شاید در ابتدا ارزیابی این مسئله که کدام کار سخت تر است و به زمان بیشتری نیاز دارد، مشکل باشد اما انجام کارهای ساده تر، روحیه بالاتری را در شما شکل می دهد و راهکارهای بهتری را به ذهن تان وارد می کند.
مدت زمانی را که قرار است برای هر کار سختی صرف کنید محدود و شخصی کنید. به جای فکر کردن درباره سختی کار به خود کار و یافتن راه حل فکر کنید.
*«نه» گفتن را یاد بگیرید
اگر حواستان به سرعت پرت می شود، این احتمال وجود دارد که اگر در طول انجام کاری، کسی از شما چیزی بخواهد به راحتی کاری را که انجام میدهید نیمه کاره رها کنید. گاهی لازم است برای انجام کاری که به سختی پیش میرود به خود استراحت دهید، اما گاهی لازم است یاد بگیرید که به درخواست های دیگران «نه» بگویید. نه گفتن شما را به فردی مستقل تبدیل می کند. «نه» گفتن یعنی به عهده گرفتن مسئولیت کاری که انجام میدهید و اعتمادبهنفس داشتن. قوی باشید و به خودتان اجازه «نه» گفتن بدهید، البته اگر احساس میکنید این کار درست است.
*زمان و مکانی ساکت و آرام
هنگامی که مشغول مطالعه یا آماده کردن پروژه های درسی خود هستید زمان و مکانی ساکت و آرام را در نظر بگیرید و به دیگران نیز اطلاع بدهید تا مزاحمتی برایتان ایجاد نکنند؛ برای مثال می توانید برای مدت چند ساعت به کتابخانه بروید و به این شکل از زمان خود استفاده کنید. همچنین لازم است که خودتان نیز به برنامه زمانی که برای خود طرح کرده اید وفادار باقی بمانید.
*انعطاف پذیری
البته گاهی مواردی ضروری پیش می آیند و نمی شود از خیر بعضی برنامه ها مثل دیدن فیلم موردعلاقه تان گذشت، به همین دلیل انعطاف پذیری در چنین مواقعی بد نیست. میتوان بهجای این موارد فوق برنامه، در جای دیگری زمان بیشتری را به کارهایتان اختصاص دهید. گاهی هم میتوان برای جبران چنین مواردی دو فعالیت را باهم ترکیب کرد و به این شکل جایی خالی برای موارد ضروری پیدا کرد.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۴.۷ / ۵. تعداد رای: ۶
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید