مدیریت زمان در کسب و کار
تاکنون چندبار این جمله را شنیده اید؟: « وقت طلا است». این ضرب المثل رایج به خوبی نشان می دهد مدیریت زمان از قدیم تاکنون یکی از اصلی ترین دغدغه آدم ها بوده است. راستش را بخواهید تا زمانی که نتوانید به درستی وقت خود را مدیریت کنید، رسیدن به موفقیت تنها یک رویا خواهد بود.
شاید بتوانید پول از دست رفته را دوباره بدست آورید. کسب و کار ورشکست شده را دوباره سرپا کنید. اما زمان را نمیتوانید به عقب برگردانید. همین مسئله است که آن را تا این اندازه پراهمیت کرده است. به گونه ای که یک چالش بزرگ برای بسیاری افراد به حساب می آید. خصوصا زمانی که میخواهید با یک دست، چندین هندوانه را بلند کنید. زمان همچون یک نیروی نامرئی به کنترل زندگی ما می پردازد. اما راهکارهایی وجود دارد که میتواند افسار آن را به دست شما بسپارد. و اینبار شما باشید که آن را مدیریت می کنید.
در ادامه این مقاله توضیحاتی را در این زمینه خدمت شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.
مدیریت زمان چیست؟
اگر بخواهیم به تعریف دقیقی از مدیریت زمان بپردازیم، باید ریشه یابی دقیقی داشته باشیم و ببینیم اصلا دلیل کمبود وقت از کجا می آید؟ چرا همواره در حال عجله هستیم و حس می کنیم وقت کم آورده ایم. تحقیقات نشان می دهد:
*ما هیچگاه از خودمان راضی نیستیم. از همین رو فکر می کنیم باید بیشتر تلاش کنیم.
*تقسیم وظایف را نمی دانیم. می خواهیم همه کارها را به تنهایی انجام دهیم.
* «نه» گفتن یکی از سخت ترین کارهای دنیاست. گویی با خود و بقیه رودربایستی داریم.
* در بسیاری از مواقع به اندازه کافی زمان داریم اما همواره می گوییم: « انشالله از شنبه!»
*اولویت بندی را هیچگاه در زندگی نیاموخته ایم.
تاکنون چندبار گرفتار چنین بهانه جویی ها شده اید؟
باید بدانید هیج راهکاری بجز مدیریت زمان نمی تواند دوای درد شما باشد.
مدیریت زمان به این معنیست که شما زمان تان را به بهترین شکل ممکن تقسیم بندی کنید و برای هر کار زمان مشخصی را اختصاص دهید.
وقتی نمیتوانید زمان را مدیریت، و به طور مداوم از برنامه ریزی هایتان عقب می مانید. نه تنها کلافه و سردرگم هستید، بلکه همواره استرسی غیرقابل کنترل به شما تزریق می شود. کارهایتان را بهم میریزد و حتی قادر به انجام کوچک ترین و پیش پا افتاده ترین کارها نخواهید بود. پس از مدتی این روال حتی اطرافیان تان را عصبانی می کند.
اینجاست که نقش برنامه ریزی نمایان می شود. بدون برنامه ریزی نظم بخشیدن به کارها میسر نمی شود. هیچ اهمیتی هم ندارد که مدیر یک کسب و کار یا عضوی کوچک از آن هستید در هر صورت برنامه ریزی باید بخش اصلی کارهایتان باشد.
چرا مدیریت زمان تا این اندازه اهمیت دارد؟
چرا تا این اندازه بر مدیریت زمان تاکید داریم؟ باید این مسئله را قبول کنید؛ زمانی می توانید از ساعات کاری خود نهایت استفاده را ببرید و کسب و کارتان را رشد دهید که زمان تان را مدیریت کنید. تنها راه ایجاد تعادل میان کار و زندگی فردی، مدیریت درست زمان است. اما چرایی این مسئله در دلایل دیگری نیز خلاصه می شود:
*عملکرد بهتری را فراهم می آورد
با برنامه ریزی درست و اصولی روزانه می توانید برای کارهای مهم خود وقت بیشتری بگذارید. حتی دید بهتری نسبت به انجام هر کاری پیدا کنید و بدانید هر کدام چه مقدار از زمان شما را به خود اختصاص می دهند.
*کارها را به موقع تحویل دهید
ددلاین یکی از پراسترس ترین عباراتیست که به زبان می آید. زیرا مجبوریم ساعت ها و حتی شبانه روز کار کنیم تا پروژه را در زمان موعد تحویل دهیم. اما اگر مدیریت زمان درستی داشته باشید، اگر اولویت های خود را بشناسید و زمانبندی دقیقی انجام دهید، هر کاری در زمان معین خود به اتمام میرسد.
*استرس کمتری خواهید داشت
نمیتوانید اضطراب و نگرانی را از کسب و کارها دور کنید. این مسئله خصوصا زمانی که یک لیست بلند بالا از پروژه های انجام نشده دارید به وضوح قابل لمس است. اما خوشبختانه مدیریت زمان به شما این امکان را می دهد تا با برنامه ریزی صحیح، با خیالی آسوده به انجام کارها بپردازید.
*فرصت های شغلی بهتری ایجاد می شود
با مدیریت زمان به مخاطبان و مشتریان خود نشان می دهید که تا چه اندازه در انجام کارها متعهد هستید. در نتیجه به فردی قابل اعتماد تبدیل خواهید شد. همین مسئله مشتریان و مخاطبان بیشتری را به سمت شما می کشاند. چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که شما را به عنوان فردی خوش قول بشناسند؟ چه کسی را می توانید بیابید که از مشتری بیشتر و در نهایت سود بیشتر ناراضی باشد؟ مطمئنا مهارت مدیریت کردن زمان، فرصت های شغلی بسیار بهتری را پیش روی شما می گذارد.
کلام آخر
در این مقاله تا حد امکان توضیح دادیم مدیریت زمان چیست و چرا تا این اندازه در زندگی افراد خصوصا کسانی که مدیر یک کسب و کار هستند، اهمیت دارد. متاسفانه در دوره ای زندگی می کنیم که « ساعت برنارد» وجود ندارد. پس باید خودمان بهترین استفاده را از زمان ببریم تا دیگر هیچگاه این جمله را به زبان نیاوریم: « ای کاش میشد زمان را به عقب برگردانم.»
شما توانسته اید در مدیریت زمان موفق شوید؟
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید