با تحقیقات بازار؛ انتخاب و خوشبختی را تجربه کنید
اگر در حوزه بازاریابی فعالیت می کنید یا به آن علاقمند هستید، مطمئنا بارها درباره تحقیقات بازار شنیده اید. درواقع متخصصان بر این عقیده اند بدون این تحقیقات، افزایش فروش امکانپذیر نخواهد بود. حتی در مقالات و کتاب های زیادی به این موضوع اشاره شده است. اما اگر بخواهیم یک تعریف ساده از آن بیاوریم باید بگوییم؛ تحقیق بازار یعنی ما به بررسی بازار خود بپردازیم تا دید کاملی از اهداف مخاطبان داشته باشیم. سپس براساس نیاز و سلیقه آنها، محصولات و خدمات مان را ارائه دهیم.
به طور معمول در تحقیقات بازار به دنبال هدف مشتری از خرید می رویم. اینکه تلاش خود را بکار گیریم تا محصولی را به آنها ارائه دهیم که دقیقا برطرف کننده نیاز آنها باشد. اما سوال اساسی اینجاست؛ آیا فکر نمی کنید که شاید در این مسیر بسیاری از سلیقه ها نادیده گرفته می شوند؟ از کجا بدانیم مخاطبانی که در حال بررسی آنها هستیم دقیقا همان نیازی را دارند که ما متصور هستیم؟
فرض کنید شما نتوانسته اید آنچه را که در ذهن دارید به طور واضح بیان کنید. و از آن طرف مخاطب منظور شما را نصفه و نیمه متوجه شده است. چه مصیبتی بدتر از این می تواند باشد؟ همین عدم توانایی صحیح در بیان دقیق احساسات و برداشت های نادقیق جنگ های بزرگی را به وجود آورده و امروزه به یک چالش اساسی تبدیل شده است.
با این تفاسیر چگونه می توان نسبت به تحقیقات بازار اطمینان حاصل کرد؟ توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در نظر داریم توضیحاتی در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم.
تحقیق بازار به چه دردی می خورد؟
در گذشته شرکت ها بدون اینکه زمان و هزینه ای را صرف درک نیازهای مشتریان خود کنند، به سرعت به سمت تولید محصول یا خدماتی میرفتند. این کار چون بر پایه حدسیات از نیازهای مخاطبان بنا شده بود بر پایه شانس به موفقیت میرسید. اما در اکثریت مواقع با شکست مواجه میشد. اما باید قبول کنید در اغلب موارد حدسیات برای کسب و کارها گران تمام می شود.
فرض کنید صاحب یک کسب و کار نوپا هستید. چندین هفته زمان خود را صرف ایده پردازی می کنید تا آن را به واقعیت تبدیل نمائید. در لحظه رونمایی بسیار هیجان زده هستید و تمامی انتظارتان بر این است که که کاربران از آن استقبال می کنند. اما چیزی که رخ می دهد غیرقابل باور است. خرابی، اشکالات و یا بدتر از همه: هیچی! اگر هنوز نتوانستید به طور کامل بازار را درک کنید، باید خود را برای این مسئله که هیچکس به محصول شما اهمیت ندهد، آماده شوید.
درواقع تحقیقات بازار کمک می کند تا هزینه ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. ریسک کمتری را تجربه کنید. درآمدتان به طرز شگفت انگیزی رشد پیدا کند و حتی ارزیابی راحت تری از ایده یا محصول تان داشته باشید.
آیا فکر نمی کنید در چنین وضعیتی راحت تر می توانید تصمیم گیری کنید؟
نگرش خود را درباره تحقیقات بازار تغییر دهید
این مسئله غیرقابل کتمان است که هیچ دو نفری شبیه به یکدیگر نیستند. حتی دوقلوها تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارند. چندبار پای صحبت بازاریاب ها نشسته اید؟ اگر به بحث های روشنفکرانه نگاه کنید متوجه می شوید که هر فردی از سلیقه و نظر خاص خود بهره مند است. اما در بازاریابی متخصصان در تلاش اند تا سلیقه و نظرات یکسانی پیدا کنند. واقعا دلیل اینکار چیست؟ چرا به مشتریان حق انتخاب آن چیزی را که مدنظر دارند نمی دهیم؟
آیا قبول ندارید به تغییر نگرش نسبت به نتایج تحقیقات بازار نیاز داریم؟ امروزه متخصصان به این نتیجه رسیده اند در تحقیق بازار واقعا باید چشم ها را بشویند و جور دیگری به آمار و ارقام بازار نگاه کنند. هدف ما این است تا به شما بگوییم؛ نگاهی تازه به بازار هدف و سلیقه متنوع مخاطبان خود داشته باشید. به عبارت ساده تر؛ همه را با یک چوب نرانیم.
مالکوم گلادول کسی بود که توانست با کتاب های خود اعم از نقطه اوج، پلک زدن و فوق العاده پایه گذار تغییر نگرش در تحقیقات بازار باشد. به گونه ای که در سال ۲۰۰۵ از سوی مجله تایم در لیست صد فرد بانفوذ قرار گرفت. حتی در سال ۲۰۰۷ توانست جایزه اول انجمن جامعه شناسی آمریکا را به واسطه اخذ درجه ممتازی در گزارش مسائل اجتماعی از آن خود کند.
آیا علاقمند به مطالعه کتاب های او هستید؟
تحقیق نکردن را به تحقیق بد ترجیح دهید
حال میدانید تحقیقات بازار تا چه اندازه اهمیت دارد. به نوعی جزء واجبات راه اندازی یک کسب و کار به حساب می آید. اما مسئله اینجاست؛ برای موفقیت در یک بیزینس باید یک تحقیق درست و اصولی را پیش ببرید. سه نوع دروغ در این مسیر وجود دارد؛ دروغ معمولی، دروغ لعنتی و آمار!
بیایید یک مثال واضح و عملی شده برایتان شرح دهیم؛
در سال ۱۹۷۰، یک استودیوی فیلم سازی در هالیوود در نظر گرفت تا فیلم جنگ ستارگان را بسازد. در این مسیر برای انجام تحقیقات بازار درباره موفقیت یا شکست این فیلم در گیشه های موفق سینما از یک شرکت خدمات تحقیقات بازاریابی کمک خواست.
تحقیقات این شرکت نشان میداد، فیلم با شکست بدی مواجه میشود و یک رسوایی به بار خواهد آمد. در واقع آمار بیان داشت؛ مردم در آن سال ها به فیلم های واقع گرایانه علاقمند هستند تا فیلم های علمی-تخیلی. از طرف دیگر به دلیل بکار رفتن واژه «جنگ» در اسم فیلم، آن دسته از مردمی که هنوز جنگ ویتنام از ذهن شان پاک نشده نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
با وجود این تحقیقات، فیلم ساخته شد و توانست بیش از ۴.۳ میلیارد دلار درآمدزایی کند. این یک تحقیق بازار درست نبود چون تنها اطلاعاتی نامعتبر را به عنوان نتیجه ارائه داد. متخصصان هیچ بینشی نسبت به فیلنامه نداشتند.
فیلم جنگ ستارگان در واقع فیلمی درباره « انسانیت، عشق، فداکاری و ماجراجویی بود.»
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای: ۱
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید