روش هایی برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی
امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که وابستگی شدید افراد به شبکه های اجتماعی باعث شده تا تقریبا مرزها از بین برود. همه می دانیم در دنیای تجارت هر کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت به ارتباطات بیشتر و برند شدن نیاز دارد. اما با توجه به پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده این عرصه روز به روز در حال تنگ تر شدن است. به گونه ای که هیچگونه عقب افتادن در توسعه ارتباطات جایز نیست. براساس پیش بینی های صورت گرفته؛ بیش از ۸۴ درصد کسب و کارها برای معرفی خود به سراغ طراحی و راه اندازی کمپین تبلیغاتی می روند.
پس اگر شرکت شما فکر طراحی اولین کمپین تبلیغاتی خود را در ذهن دارد، بهتر است هر چه سریع تر اقدام کند. زیرا در این مسیر مراحلی وجود دارد که آگاهی از آنان کمک می کند قدم هایی محکم و استوار بردارد. در ادامه این مقاله قصد داریم این نکات و مراحل را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.
منظور از کمپین تبلیغاتی چیست؟
وقتی صحبت از راه اندازی کمپین تبلیغاتی می شود، اولین چیزی که ذهن ها را به سمت خود مشغول می کند معنی دقیق آن است. باید بگوییم به صورت کلی طراحی یک سیستم تبلیغاتی چند جانبه را کمپین تبلیغاتی می گویند که پس از انتخاب هدف کمپین و مخاطبان هدف با زمانبندی و بودجه بندی مناسب میتواند پیام مناسب و تاثیرگذاری را به مخاطبان ارسال کند. به صورتی که ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد در فضایی گسترده تر انجام پذیرد.
یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با کمپین تبلیغاتی مطرح می شود، بحث بودجه است. مسلما هر چه بودجه در نظر گرفته شده بیشتر باشد، تبلیغات گسترده تری صورت میگیرد و نتیجه بهتری دریافت خواهد شد. هر چند این مسئله در دنیای امروز آنقدرها مطرح نیست. زیرا با تنوع بسیار زیاد فضاها و ارتباطات، به خوبی می دانیم که عوامل مختلفی بر نتیجه نهایی تاثیرگذار هستند. این عوامل کدام اند؟
چطور در راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق عمل کنیم؟
برای اینکه درک بهتری از چگونگی رسیدن به موفقیت کمپین های تبلیغاتی داشته باشید کافیت ۵M معروف را بشناسید. Mission (ماموریت) – Money (پول و بودجه ) – Message (پیام ) – Media (رسانه مورد استفاده) – Measurement (ارزیابی اثربخشی تبلیغات ).
اما مسئله اینجاست؛ برای پیاده سازی این ۵M معروف باید مراحل راطی کنید. این مراحل عبارتند از:
*تحقیق
در دنیای امروز هیچ کاری را نمیتوانید بدون تحقیق به موفقیت برسانید. در عرصه تجارت شما بایستی شناخت دقیقی از بازار هدف و میزان تقاضای مخاطبان تان داشته باشید. از مهم ترین ویژگی تبلیغات این است که هیچگاه پایان نمی یابند.
در حین راه اندازی کمپین تبلیغاتی، قبل از شروع هر اقدامی باید تحقیقات خود را آغاز کنید. نخستین بازخوردهای خود را مورد بررسی قرار دهید و پس پایان آن نیز نتایج عملکرد کمپین تان را جستجو کنید. تمامی تحقیقات شما باید دسته بندی شده و در دسترس باشند. تا هربار با مراجعه به آن، قدمی بزرگ تر برای رسیدن به نتیجه مطلوب حاصل کنید.
*شناخت مخاطبان
به طور کلی مخاطبان طیف گسترده ای را تشکیل می دهند. این طیف معمولا از خردسال تا میانسال، زن یا مرد و تمامی نژادها را می تواند شامل شود. همین گستردگی و تفاوت ها در سلایق است که تاثیر خود را نشان می دهد. اما پیش از طراحی کمپین تبلیغاتی باید دقت کنید با چه نوع سلیقه ای روبرو هستید. مخاطبان شما از کدام رسانه ارتباطی به سمت شما هدایت می شوند. یا حتی اینکه شما توانایی برطرف کردن کدام نیاز آنها را دارید. بدین ترتیب راه اندازی کمپین تبلیغاتی شما بی نتیجه نخواهد بود.
*مشخص کردن هدف و ماموریت
تقریبا ما هیچ کاری را بدون هدف و معنا شروع نمی کنیم. این مسئله خصوصا برای شرکت های مختلف بسیار قابل توجه است. هدف آنها از راه اندازی کمپین می تواند معرفی یک محصول محصول جدید، افزایش محبوبیت، معرفی شعبه جدید و…. باشد. اما یک مسئله همواره ثابت است. اینکه ماموریتی که تمام کاربران شما انتظار دارند تلاش برای خدمت رسانی بهینه است.
کمپین های زیادی با اهداف کاملا متناقض با نیاز مردم راه اندازی می شود که در کوتاه ترین مدت به شکست منجر می شود. پس برای جلب اعتماد مشتریان باید آنها را به سمت نیازهایشان هدایت کنید.
*پیام و محتوا
پس از اینکه به شناخت کاملی از بازار دست پیدا کردید. اهداف خود را مشخص نمودید و جامعه هدف تان را شناختید. حال نوبت به برقراری ارتباط با آنها رسیده است. از رنگی که برای کمپین خود استفاده می کنید تا تیتر، توضیحات، عکس و گرافیک تبلیغ همگی حامل یک پیام بوده و تاثیرگذارند. از همین رو در بحث رنگ باید به طور کاملا روانشناسانه صحبت کنید. رنگ ها آنچنان می توانند تاثیرگذار باشند که به عنوان مثال جامعه هدف شما مثلا هرجا رنگ زرد براق دید، اسم برند شما در ذهنش تداعی شود.
از طرفی در طراحی تبلیغاتی بایستی به شعور مخاطب تان احترام بگذارید. یعنی مخاطب حس نکند که با دیدن تبلیغی خاص او را احمق فرض کرده اند.
*رسانه
این روزها خوشبختانه راه های ارتباطی مختلفی برای برقراری ارتباط با مشتری پیش روی افراد قرار گرفته است. از بیلبوردهای شهری گرفته تا تلویزیون و فضای مجازی همگی میتوانند در انتقال پیام و راه اندازی کمپین تبلیغاتی تاثیر داشته باشند. برای انتخاب رسانه مناسب کمپین و کسب و کار خود باید به موارد مختلفی توجه کنید. هر چند که این مسئله ارتباط مستقیمی با پیوندهای ارتباطی و قدت مالی و رویکرد شرکت شما با هر کدام از این زمینه ها دارد.
به طور معمول کسب و کارهای کوچک و نوپا از فضای گسترده شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. زیرا بودجه پایین تری را طلب می کند. از طرفی تاثیرگذاری زیادی بر نوع مخاطبان دارد. فرضا اگر مخاطبان شما افراد میانسال هستند مطمئنا تبلیغات تلویزیونی گزینه بهتری می باشد.
*بودجه بندی مناسب
پس از انتخاب بررسی های مناسب رسانه ها و انتخاب مدل های تاثیرگذار باید بودجه بندی خود را مشخص کنید. بودجه بندی را باید همسو با مرحله انتخاب رسانه بدانید. اگر در حالت بهینه تقسیم بودجه را در نظر بگیرید، رسیدن به موفقیت خیلی دور از دسترس نیست. تحقیقات مراحل اولیه در این مرحله خیلی به کار میآیند و شما بایستی با برآورد هزینهها در کنار پیش بینی نتایج بودجهی مطلوب و منطقی را مقرر کنید.
*اندازه گیری
اندازه گیری را باید در حین اجرای کمپین تبلیغاتی انجام دهید. درواقع شما پس از شروع کمپین خود با بازخوردهایی مواجه خواهید شد. اگر به بررسی دقیق رفتارها و بازخورد مخاطبین بپردازید، ارزیابی آن خیلی آسان خواهد شد. عواملی نظیر شناخته شدن برند، میزان فروش و میزان بازدید و بازنشر تبلیغات نشان از میزان کارایی و محبوبیت کمپین است. بررسی این عوامل به شما کمک میکند نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و با اتکا به نتایج این تحقیقات در تعامل بعدی با کشتریان به صورت حرفهای تر عمل کنید و اعتماد بیشتری از جامعهی هدف خود جلب کنید.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد رای: ۰
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید