مدیریت بحران چیست و فرآیند آن به چه صورت است؟
اگر در نظر دارید به عنوان یک مدیر باتجربه و کارآفرینی موفق شناخته شوید، باید در بحث مدیریت بحران، بهترین تصمیمات را بگیرید. در واقع به عقیده بسیاری از افراد، مدیریت کردن بحران ها، هنریست که هر مدیری قادر به انجام آن نیست. این هنر به آن اندازه مهم و ارزشمند می باشد که می تواند شما را به یک عنصر سازنده و حیاتی حتی برای اقتصاد کشور تبدیل نماید. شاید به بحران ها نگرشی کاملا منفی همراه با تنفر و ترس داشته باشید اما این مسئله را به خاطر بسپارید که بزرگ ترین رهبران و شرکت های موفق در بحران متولد می شوند.
پس خیلی دور از انتظار نیست بخواهیم به تعریفی دقیق از مدیریت بحران بپردازیم و از اهمیت آن در کسب و کارها صحبت کنیم. اگر می خواهید این هنر را بیاموزید. اگر می خواهید به عنوان مدیر یک بیزینس در زمان سختی سربلند باشید، توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه شوید. زیرا در نظر داریم به شرح نکات مهمی از این مسائل بپردازیم.
بحران موقعیتی برای درخشیدن
وقتی صحبت از مدیریت بحران می شود، اولین سوالی که به وجود می آید این است؛ بحران چیست؟ به طور دقیق به سلسله ای از مشکلات، بحران می گویند. بحران دقیقا بعد از معضل و قبل از فاجعه قرار دارد و جزء آخرین مراحل از سلسله مراتب مشکلات است. بحران را باید جزء آن دسته از پیشامدهایی بدانید که به صورت کاملا ناگهانی اتفاق می افتد و فرد، گروه، جامعه یا حتی یک کسب و کار را در وضعیتی خطرناک و ناپایدار قرار می دهد. برای اینکه بتوانید در مدیریت بحرانها موفق عمل کنید یکی از اصلی ترین مراحل شناخت بحران است. اینکه بدانید در چه وضعیتی قرار دارید و چگونه باید با آن برخورد کنید.
وقتی کسب و کارها با بحران روبرو می شوند برای برطرف کردن آن، نیاز به یک اقدام اساسی و فوق العاده دارند. در غیر اینصورت به تباهی کشانده خواهند شد. در چنین موقعیتی اگر نتوانید بحران را تشخیص دهید تنها با دست روی دست گذاشتن، از بین رفتن کسب و کارتان را نظاره خواهید کرد. اما در این میان افرادی هستند که بحران را یک فرصت برای شکوفایی می دانند. و از موقعیت پیش آمده بهترین فرصت را می برند.
اگر می خواهید یک مدیر موفق یا رهبری باشید که همواره از شما صحبت می کنند، نباید در زمان بحران شخصیتی منفعل باشید. با آموختن دانش مرتبط با مدیریت بحران می توانید با اتخاذ تصمیمات درست، بهترین اقدامات لازم را صورت دهید و همواره در ذهن ها باقی بمانید.
از مدیریت بحران چه می دانید؟
یک مدیر زمانی می تواند بگوید که یک رهبر است که در زمان بحران، بهترین شخصیت خود را نمایان کند. نقاب از چهره بردارد و همچون قهرمانان به برطرف کردن مشکلات بپردازد. به همین دلیل است که در مدیریت بحران باید گفتار و رفتارهایتان را در دست داشته باشید. نباید اجازه دهید بحران شما را از پای درآورد. درست در چنین مواقعی است که چشم تمامی کارمندان به شماست. آنها منتظر تصمیمات شما هستند. و حتی از نگاه شما به مشکلات الگوبرداری می کنند.
اگر بخواهیم مدیریت بحران را تعریف کنیم باید اینچنین بگوییم؛ فرآیندی جهت آماده سازی برای مدیریت کردن هرگونه موقعیت یا وضعیت غیرمنتظره و مخرب که بر روی کسب و کار، کارکنان، مشتریان و منابع مالی و درآمدها تاثیر می گذارد. مدیریت بحرانها را باید از جمله مهم ترین مولفه های روابط عمومی بدانید.
مدیریت بحرانها چه فرآیندی دارد؟
در ابتدا باید بگوییم که مدیریت بحران تنها در زمان خود بحران بروز پیدا نمی کند. بلکه دوران پیش و پس از بحران را نیز شامل می شود. زیرا میتوان به راحتی از برخی بحران ها جلوگیری کرد و با انجام اقدامات مناسب از آنها به عنوان نردبانی برای پیشرفت و ترقی استفاده نمود. اما این مسئله چطور امکانپذیر است؟ به فرآیند زیر توجه کنید:
*پیش از بحران
اولین فرآیند مدیریت بحران به دوران پیش از بحران برمیگردد. در واقع شما به عنوان رهبر و مدیر یک کسب و کار باید تمام تلاش تان را به کار گیرید تا از بحران های بالقوه جلوگیری کنید. معمولا شایع ترین بحرانی که کسب و کارها با آن درگیر می شوند بحران مالی است. در این مسیر شما با برنامه ریزی و مشورت با مشاوران خبره و متخصص می توانید از این وضعیت خلاص شوید. کافیست بر روی طرز تفکرتان کمی کار کنید. نگرشی که از گذشته در رابطه با بحران در ذهن دارید را دور بریزید. همواره به خاطر بسپارید؛ هر چیزی که می تواند شما را در بحران قرار دهد، از طرفی می تواند زمینه ای برای رشد و تعالی شما برای کسب و کارتان شود.
*مدیریت بحرانها و واکنش به آن
در این مرحله باید تکلیف خود را مشخص کنید. حال می خواهید وحشت را به محیط کار منتقل کنید یا با آماده کردن تیم تان به جنگ با بحران بروید. باید تمام تلاش تان را بکار گیرید که تا حد امکان، بحران های احتمالی مرتبط با کسب و کارتان را بشناسید و بهترین برنامه ممکن برای مدیریت آن را اجرا کنید. برخی از افراد بر این باروند مدیریت بحران تنها این است که کسب و کارتان را در گوشه ای حفظ کنید تا بحران بیاید و رد شود. این به هیچ عنوان تفکر صحیحی نیست.
شما در این مسیر باید تمامی برنامه ریزی هایتان را به گونه ای هدایت کنید که بهترین ننایج برایتان حاصل شود. انتخاب کردن کنج عزلت و گوشه نشینی دردی را دوا نمی کند. باید آستین ها را بالا بزنید، حتی به میانه میدان رفته و به همه نشان دهید مدیری لایق و مقتدر هستید.
*پس از بحران
زمانی که دوران بحران به پایان می رسد، دیگر نیازی نیست همچون دوران گذشته به مدیریت بحران بپردازید. در چنین شرایطی تنها تجربه و آگاهی کمک کننده خواهد بود. شما در این مرحله می توانید تغییرات بهتری را در برنامه مدیریت بحران خودتان ایجاد کنید. زیرا به پختگی و هوشمندی کاملی رسیده اید و شناخت خطرات، مشکلات و فرصت ها برایتان راحت تر است.
کلام آخر
در این مقاله تا حد امکان شما را با مدیریت بحران و فرآیند چگونگی انجام آن توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم. حال می دانید چه اقداماتی در زمان بروز مشکل و بحران می تواند به شما کمک کند و حتی به عنوان یک مدیر موفق باید چه اقتداری داشته باشید. اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید.
این موضوع چقدر برایتان جالب بود؟
با انتخاب ستاره، امتیاز را ثبت کنید
میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد رای: ۰
اولین نفری باشید که امتیاز میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید